fredag, december 30, 2011

En kris kommer inte ensam, heter det väl? (nästan)

Oskön dag, struligt, stressigt och allt som kunde strula strulade. Det började med att jag försov mig; vi skulle egentligen åkt hemifrån tidigt för att handla mat inför nyår. "Det löser sig", sa M. Och det fick han säga till mig ungefär fem gånger till under dagen, i olika ärenden.

Igår tackade jag, efter mycket (och då menar jag mycket, mina vänner fick många ångestfrågor av mig igår) vånda bestämde jag mig till sist att tacka ja till en lägenhet jag blivit erbjuden. En större, finare, lite dyrare lägenhet så att vi skulle slippa trångboddheten och otrivseln (jag typ avskyr mitt stadshem) vi har idag. Det fanns några nackdelar med den nya, att hon som bor där nu röker inne var det absolut största. Men efter försäkringar från kunniga vänner att det går att lösa så svarade jag alltså ja.
Imorse hade jag dock inte fått helt bekräftat från nya bostadsbolaget att jag faktiskt fått den, och även om jag stod först i kön och vet med mig att jag saknar betalningsanmärkningar etc så kändes det lite osäkert. Samtidigt fick vi veta att om vi inte sa upp den nuvarande senast klockan tre idag så skulle vi riskera ytterligare en extra månad uppsägning. Så det blev stressigt att försöka få tag i rätt person på nya bolaget, en person som satt i möte typ hela tiden.

Inte nog med det, mitt i allt så ringde en av cheferna på jobbet och drog plötsligt tillbaka min beviljade semester för lördag och söndag, för att det ringts in sjukt och för att hon "inte ville beordra någon". Som att det inte skulle innebära en beordring av mig? Jag bad henne försöka ordna det på annat sätt då jag sett fram emot min semester och inte alls hade lust att ändra mina helgplaner för att jobba. Kollade också snabbt med familjens fackliga jurist och fick veta att de inte alls kunde göra så utan synnerliga skäl, men behövde aldrig börja bråka på riktigt eftersom det ändå till sist löste sig. Jag har, som det ser ut, semester som planerat.

Strax före det fick jag dessutom tag i rätt person och fick veta att det var lugnt med nya lägenheten, fick det nya kontraktet via mejl och hann i sista timmen säga upp den nuvarande. Allt bara löste sig plötsligt! 

Nu ska vi bara försöka få dem att vilja ge lägenheten till en vi vet som vill ha den snart eftersom vi har tillträde till den nya redan i februari och inte gärna sitter med två dubbla hyror. Sen ska allt annat flyttas, sägas upp osv, men det är nästa veckas stresshuvudvärk det.

Och absolut bäst på hela dagen: fika med fab-tjejerna nu på seneftermiddagen. Så himla trevligt och välbehövt. Jag hann nästan bli nedstressad under tiden. Nu dags att ladda för en natts arbete. Puh.

Inga kommentarer: