onsdag, maj 07, 2008

Skenbar säkerhet, den nya marknadsföringen?

En annan sak apropå bussarna. På dörren till bussen som gick mot Tomtebo stod att det sedan april är så att alla chaufförer måste blåsa i alkolåset vid förarbyte. Jag vet att jag läst om det i tidningen men visste inte att det trätt i kraft. Vid min busstur just då var det ett förarbyte, men vad jag kunde se var det ingen som blåste i vad jag identifierade som alkolåset.

Vad jag minns så protesterade chaufförerna (och facket) mot detta för att man menade att man hängdes ut eftersom detta moment skulle ske framför passagerarna. Och det kan jag verkligen förstå. Idag stod vi kanske ett 20-tal och väntade på att få gå på, precis utanför dörrarna när de höll på med förarbytet. Vem vill blåsa inför ett 20-tal kunder? Vilken annan yrkeskategori skulle tvingas till det? Jag tycker kravet på nykterhet är bra, men kan man inte organisera själva blåsandet på ett annat sätt? Som det är nu lurar man alltså passagerarna att tro att detta sker, att alla chaufförer med säkerhet är nyktra. Är det en väg mot samma skenbara säkerhet som den på flyget där vi ska tro att vi flyger säkrare om vi förvarar frisyrgelét i en burk om 100ml som i sin tur placeras i en förslutningsbar plastpåse i vårt handbagage?

Inga kommentarer: