fredag, september 23, 2011

Google+ vs Facebook

Google+ öppnades upp för alla i veckan så nu behövs inte längre någon inbjudan för att få vara med och leka där. Samtidigt kom Facebook med en uppdatering som precis som de tidigare 10 (?) mötts med kritik, upprop, grupper och tidningsartiklar. Jag blir lite less. Skeptisk över vad förändringarna faktiskt innebär integritetsmässigt (just där litar jag inte på FB alls) i vanlig ordning men i övrigt mest less över att det tycks vara en never ending story det här med FB:s uppdateringar som aldrig tycks förankrade i användarna. I mångt och mycket kan jag tycka att de slog huvudet på spiken med den där skämtteckningen, samtidigt som det såklart är bad business att göra sig ovän med 'kunderna'. Fast när det kommer till FB tycks användarna stanna oavsett vad i vilket fall. Eller?

Min poäng skulle egentligen vara att användare, istället för att sucka för femtifjärde gången över FB, borde ge G+ en riktigt chans istället. Det är ju så mycket bättre på alla vis. Inte minst i att du bestämmer så mycket mer själv, och dessutom gör det på ett så enkelt sätt. Att FB nu försöker härmas hjälps inte riktigt.
Men dessvärre är jag själv inte den G+-användaren jag vill vara. Mycket för att så få av mina kontakter, de jag faktiskt känner, finns där och/eller är aktiva där. Men jag kanske borde föregå med gott exempel och existera mera på G+. Ska det bli nästa veckas goda gärning det?

Ok, see you on G+ då!

3 kommentarer:

Johan sa...

Själv störs jag mest över att när man väl lärt sig allt "nytt" så ändrar de om allt. Plus att det inte går ut direkt med vad som ändrats och vilka nya funktioner.

En "Patch Note" innan varje uppdatering hade varit bra. Nu blev det som bara "Jaha? När började jag publicerar mina statusuppdateringar för hela världen?"

Sen är det ju lite sant, det är en gratis tjänst om man inte tycker om den kan man bara sluta cold turkey.

G+ lockar mer och mer, så jag ska se om man kan emmigrera den närmaste vänskapskretsen. Men det är väl lite som att få guilden i WOW att börja spela ett annat MMO, lite svårt :P

Sara sa...

Jo patch notes hade absolut varit en bra grej för FB att ta efter från spelvärlden. Att det kommer upp informativa rutor första gången man ser nåt nytt hjälper föga eftersom det sällan är så att jag har tid/lust just då för en rundvandring. Jag skulle ju antagligen göra något annat när jag gick dit.

Hörrö du, låt du guilden vara där den är. Och btw så saknar vi er där. Vi behöver er, rent av. Fast vi fick till ett raid igår och tog två bossar i BoT :)

Vilket MMO är det som hägrar just nu då?

Johan sa...

Jo, menar hur svårt är det att skicka ut ett massmail veckan före. "På måndag kommer vi att göra följade ändringar på Facebook...."?

Nä, ska inte emmigrera någonstans, men det är typ ett liknande problem :P. Jag har tänkt komma tillbaka snart, kanske redan efter helgen nu när jag är ledig. Annars tittar jag lite åt Star Wars MMO-spelet. Men det är ju inget releasedatum på det än. Någon gång under 2012 SÄGS det...och det kan ju lika gärna bli 2013.