torsdag, januari 02, 2014

Lie to Me

Nu har vi snart sett igenom samtliga existerande avsnitt av Lie to Me (2009), serien som Fox av någon anledning verkade ivriga att bli av med, trots bra tittarsiffror, och som de 'pausade' mitt i säsong tre för att sedan aldrig återuppta. Märkligt. Det är inte världens bästa serie, det tycker jag inte, men nog är den bra och sevärd. Inte minst för Tim Roths skull. Han har varit en liten favorit sedan jag först såg Reservoir Dogs (1992).

Jag har inte helt sett avsnitten i ordning, eftersom M tjuvsåg dem på nätterna ibland. Så när jag plötsligt såg ett avsnitt ur sista säsongen hajade jag till att Cal Lightman (Roth) plötsligt föreföll mycket mer dryg, obrydd och hade ett än mer svängigt och ryckigt kroppsmönster än tidigare. Många liknelser till 'Dr Houses' uppenbarelse. Nu när jag sett hela säsong 2 ser jag vart det kommer ifrån och att det inte kom så plötsligt som jag trodde. På nätet spekuleras det allt ifrån parkinsons till droger, men jag vet inte om det är Roth eller Lightman som ändras om jag ska vara ärlig. 

Även om karaktären såväl som företaget Lightman Group som serien kretsar kring baseras på verkliga Dr Paul Ekman och 'Paul Ekman Group' så är serien långt utanför  vad som borde kunna anses som trovärdigt många gånger. Men det är bara att köpa. Serien är så pass intressant och välspelad (mestadels) att det inte gör så mycket.

Trailer (i dålig kvalitet dessvärre):


Inga kommentarer: