Den till synes perfekta familjen Jones flyttar in i ett höginkomstområde och blir snabbt populära i grannskapet. Familjen tycks ha allt av det senaste och är som en reklampelare för hur en lycklig familj ser ut. Det grannarna inte vet är att Familjen Jones alla består av skådespelare som avlönas för att skapa just den bilden och genom en ny typ av produktplacering öka försäljningssiffrorna för lyxprodukter. Chef för familjen är 'mamma' Kate Jones (Demi Moore) som dock får allt svårare att se till att familjemedlemmarna 'stays in character' och lämnar sina egna värderingar och viljor borta. Driven av ökade försäljningssiffror ser hon inte heller hur resultatet av familjens framgångar egentligen påverkar grannarna.
The Joneses må ha ambitionen att vara ett politiskt/moraliskt inlägg i debatten om det ökande konsumtionssamhället och på vilket sätt produktplacering påverkar oss men som sådant lyckas den tyvärr inte hela vägen. Det är möjligt att den funkar bättre i USA men för min del blir den mest platt och förutsägbar. Jag gillar upplägget och filmen börjar lovande, men mynnar ändå till sist ut i att bli vilken film som helst. Demi Moore och David Duchovny gör båda godkända insatser som The Joneses men kemin finns inte riktigt där. Däremot är Glenne Headly och Gary Coole riktigt bra som grannparet Symonds. Betyget blir bara godkänt, 2/5 (en stark tvåa dock).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar