fredag, december 17, 2010

Jag har inte tid, jag är i Azeroth

Jag ligger efter med mitt filmrecenserande på bloggen, men jag vet inte om de är saknade? Oavsett vilket så ska jag försöka lägga lite tid på det idag. Jag har en trött dag idag, vilket kanske eventuellt skulle kunna bero på att jag satt uppe och spelade WoW med M och S till halv fem imorse.

Till mitt försvar; expansionen är oväntat kul just nu. De två första nyområdena jag var på var lite i linje med det som varit tidigare, men med en tydligare och roligare berättad historia. Men sen jag kom till Uldum har spelandet varit en enda stor fröjd (med undantag för lite tröttsamt gankande ena kvällen) och jag har typ för första gången även suttit i min ensamhet och skrattat åt historien och uppdragen medan jag utfört dem. Speciellt kul har "Harrison Jones"-questerna (av Harrison Ford/Indiana Jones) varit. Jag har svingat i lianer, varit del i misslyckade men storslagna äventyr som kommenterats med ett "ops", tämjt kameler osv. Skitkul!

Jag gillar verkligen när Blizzards spelutvecklare plockar fram sin humoristiska sida i spelet. Det har funnit mycket sånt tidigare också, då ofta halvdolda skojigheter (som de tre bankirerna i huvudstaden som hette Olivia, Newton och John, eller "Haris Pilton" som sålde en hiskeligt dyr diamantväska på ett inn). Igår fick jag som start på ytterligare ett nytt område även hjälpa en 'Jack Bauden' som sa sig ha den längsta dagen någonsin... I wonder who that could be? Det ryktas dessutom att det finns en solglasögonbeprydd 'Lt Horatio Laine' i gamla området Westfall.

Så det är kul, Blizzards lite järva tag att genom en arg drake (Deathwing) förstöra mycket av den ursprungliga världen som vi sprang omkring i från början men som vi sen hade glömt lite i och med de nya expansionerna och världarna, har nog visat sig lyckat. Möjligen har de gjort det lite för lätt, men det tycks som att de ändrar lite på det nu i nya patchar. Annars har greppet varit smart, jag och många med mig är nog sugna på att starta en ny karaktär för att från början gå igenom de nygamla områdena. Det är kanske så man håller 12 miljoner spelare fortsatt nöjda och sysselsatta efter 5-6 år av spelande?

Visst låter det spännande, alla icke-wow-nerdar?

Inga kommentarer: