onsdag, juli 12, 2006

Saras dag

Slutar jobbet 7:05, handlar ägg och mjölk på statoil och kommer hem kl 8:10. Äter en macka, pratar med sambon som väntar sin pappa för dagens dagsverke i huset. Går och lägger mig med påskfärgade öronproppar i öronen, en svart katt vid handen, en fläckig katt ovanför huvudet och en randig bakom ryggen (tror de börjar sakna mig lite).

Vaknar 15:30, låter klockan ringa igen 15:40. Går upp, har fått sms av Anna, ringer Anna som behöver skjuts till stan. Säger optimistiskt att jag är där 16:30.

Får en rundvandring i källaren och ute i carporten/förrådet och får veta vad de duktiga männen gjort under tiden jag sovit. I mina ögon ser det mer stökigt ut än när jag gick och la mig, men jag tar deras ord på att en massa framsteg gjorts och att bara röjning återstår. Datorer, skrivare, scanner etc har flyttats från all-over-the-place till ett gigantiskt arbetsbord i källaren. Det är bra. Fortfarande imponerad över hur fint det blev med de nya tapeterna i sovrummet och i källaren.

Kollar mejl snabbt, gör mig i ordning och sitter i bilen kl 16:18. Hm...Sävar på 12 minuter....kan gå.

Hämtar upp Anna i Sävar kl 16:38. Till mitt försvar kan jag säga att hade inte den norra infarten varit avstängd pga broarbete hade jag kanske kommit i tid. Nu fick jag åka en omväg.

16:55, i stan, handlar te i tebutiken och någon klädförrådsak åt Mattias på clas ohlsson.

17:30 Fi-möte som inte riktigt blir möte eftersom vi inte är beslutsmässiga för styrelsebeslut, inte har skickat ut kallelse eller dagordning till mötet. Ulrika har semester! Planerar morgondagen och pratar en del strunt. Ganska skönt.

19:50, kör hem Emma till Carlshem, handlar på Mariedal, kör Anna till Sävar och så hem till Ratan där lillasyster har anlänt. Lagar mat, bakar två chokladsockerkakor, kollar mejl och läser nyheter.

Kl 22.50 är det tänkt att vi ska lämna hemmet för att hämta upp en kompis till Bea och sedan åka vidare in till bion i stan där de ska sammanstråla med tre andra tjejer och tillsammans med oss se på nattpremiären av Pirates... 22:45 är alla katter inne, jag är klar och ropar på folket i huset. Mattias undrar om han hinner duscha. Jag säger nej, han säger "det går fort" och försvinner in i badrummet. Bea står utanför och väntar på att få komma in på toaletten... 23:05 lämnar vi Ratan...

23:59 är det Pirates till tusen. Pirater i publiken och på duken. Underbart, spännande film som jag inte gärna vill ska sluta när den ändå gör det 2.30.

Hemma 3:30. Bäddar ner lillasyster som verkar hålla på att bli sjuk. Förpackar svalnade sokerkakor, packar i ordning alla fi-kassor som ska med imorgon och börjar göra 3000 liter rött te som ska bli iste.

5:30, skriver blogg, väntar på att teet ska svalna så jag kan göra färdigt det och hälla upp det i termosarna. Insåg nyss att det regnar ganska mycket ute och att det hängde tvätt på sträcket... Oroar mig över hur Matte ska orka vara på stan vi 8 imorgon för att hämta bord och transportera dem till torget före 9. Han håller på med fi-vykort och fi-pinstillverkning i källaren just nu.

Imorgon ska vi alltså stå på stan med fi och sälja profilsaker och fika. Dessutom måste röran i huset bli acceptabel så att Mia och Daniel kan komma på sitt planerade besök på torsdag förmiddag utan att jag får krupp och ångest. Mia har alltid haft minimalistiska hem, mycket vitt och lite saker och alltid välstädat...egentligen tror jag inte hon bryr sig men just nu snurrar det lite i hjärnbarken på mig. Hur vi än gör kommer det inte att se ostökigt ut här på torsdag förmiddag. "Jag kan städa hela nästa natt" säger Mattias, som inte verkar behöva sömn alls och som nog inte tar med i beräkningen att vi ska umgås med gästerna i ett drygt dygn utan att konstant gäspa och halvsomna under samtalen...

En liten räddning vore det om det bestämde sig för att regna imorgon också så att fi-grejset blir uppskjutet ngn dag. Men samtidigt blir det kanske inte mindre stressigt om det blir torsdag istället...

Kallna då te-elände så jag får lägga mig snart!!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Där har vi verkligen en tjej som har haft ett stökigt dygn.....Jag förstår inte det hela men det ska man väl inte göra antar jag....Tycker pewrsonligen att det låter mycket med 3000 liter te......=))
Men tycker det är tur att hon har en så hjälpsam sambo som M..
Du får väl ta hand om kattorna ordentligt snart o skämma bort dom med fisk o grejer...Hehe.

Det var allt jag ville säga....eller förresten hur långt kan det vara mellan ratan o Sävar då.......?

MVH:Conny

Sara sa...

Ungefär 2-3 mil kanske?

Anonym sa...

Kalla mig överbeskyddande (jag är ju tant) men det fattas nåt på det här dygnet....du sov en för liten stund, visst...men slappandet! Slöandet som man bör ägna sig åt på sommaren. Återhämtningen. Jag tror du gör samma misstag som jag här. Stressa upp före semestern för att hinna klart allt innan, så att man är så utmattad när den väl kommer så man måste ägna hela första veckan åt att hämta in den förlorade energin. Nej, trappa ner redan nu, så blir semestern bättre!
/tant A