söndag, juli 16, 2006

Om 10 år är allt glömt..?

Måste skriva något om det faktum att man nu verkar göra allt för att högerextrema partier och politiker ska anses rumsrena. För lite sedan hade aftonbladet en serie om Sverigedemokraterna, en serie som på intet sätt granskade partiet utan som i det närmaste ska ses som gratisreklam. Jag minns särskilt den artikel som handlade om en tjej som är medlem i partiet. Hon fick stort utrymme att berätta om hur hemskt svårt det är att vara sd:are och att man inte riktigt accepteras i den politiska världen såsom man önskar. Hon berättade om en tårgasattack hon varit med om och hur hennes familj iaf delvis tog avstånd från hennes politiska ställningstaganden. Hon berättade också hur de flesta våldtäkter och överfall begås av invandrade män i flock. Här frågade journalisten faktiskt efter siffor bakom detta påstående, men när hon inte kunde ge det utan svarade något svävande så fick det som vara. Jag tror att Sverigedemokraterna kommer att gå framåt i detta valet. Jag tror att de kommer att få möjlighet att synas mera nu, speciellt eftersom morgontidningarna nu hävt det tidigare annonsförbudet för SD. Jag tror också att SD:s tydlighet avspeglas i hur exv Folkpartiet nu vågar ta fram tidigare kritiserade politiska förslag såsom språktestet av invandrare.

I och med Almedalen kunde vi läsa hur Alf Svensson, tidigare partiledare i KD och en mycket aktad politiker, tog hjälp av sin gode vän Ian Wachtmeister på scenen och att han inte alls såg det som ett problem. om Wachtmeister ändrat sina politiska åsikter eller inte verkade inte spela någon roll och detta fick vi inte heller svar på.

På Gustav Fridolins utmärkta blogg går också att läsa att Jan Emanuelsson, s-politiker (och tidigare Robinson-deltagare) numera tar hjälp av Bert Karlsson, den andra tokiga delen av Ny demokrati. Emanuelsson har tidigare varit lite av en respekterad s-politiker i mina ögon, mest för hans djurrättssengagemang, men all den respekten är som bortblåst för min del, kan jag säga nu.

Vad är det som händer? Är det dags att emigrera nu? Och vart ska man ta vägen? Canada kanske...

Inga kommentarer: