onsdag, september 07, 2011

Oscarnyheter!

Så blev det klart, den här gången utan att särskilt mycket skvaller eller rykten läckte ut, tycker jag. Det blir Eddie Murphy som leder Oscargalan i början av nästa år. Och det blir säkert bra, tror jag. Han är kul och håller än och har säkerligen kapaciteten att leda hela rasket ensam.


Samtidigt står det också klart att det blir Svinalängorna som blir Sveriges bidrag till kategorin "Bästa utländska film" till samma gala. Nu har jag sett för lite svensk film för att helt säkert säga att det faktiskt var den bästa, men jag har sett den och gillade den mycket (även om boken i vanlig ordning var bättre). Men jag tänker att det dessutom kan vara ett smart drag då vare sig Pernilla August eller Noomi Rapace är okända på andra sidan stora vattnet. Dessutom brukar hårda dramafilmer vara nåt som går hem just i den kategorin. Vi får väl se om det nomineras av juryn eller inte i slutändan.

Inga kommentarer: