onsdag, juni 11, 2014

Barcelona, dag 3 (onsdag)

Idag blev det en del promenerande. Vi tycks duktiga på det, går överallt. Vi pratade ett par gånger om att hyra cyklar men fördelen med att gå är att man ser så mycket och enkelt kan stanna till eller ta sig genom en mindre gränd. 


La Sagrada Família, ett pågående byggprojekt
sedan 1882, sträcker sig högt över trädtopparna
och är svårt att missa
Idag gick vi i vart fall norrut, med sikte på de klassiska sevärdheterna La Pedrera och La Sagrada Famílla. Vi hade tänkt att bara betala för att gå in på den förstnämnda, men vi gick till sist även in på Sagrada. Det var förvisso en del kö, kanske 20-30 min att få biljetter, men det såg så enormt ut att jag hade svårt att inte ge vika för känslan att se mer. Och det var en häftig sak att gå in i. Gaudis naturinspiration är tilltalande på nåt vis även om hans arkitektur kanske inte är det vackraste jag sett. Rolig och glad är den i vart fall, och jag står fortfarande lite förvånad till hur denna enligt uppgift fattiga och reumatiska landsbygdsson under andra hälften av 1800-talet lyckades bli en av Barcelonas främsta utbildade arkitekter. Mer att läsa på om hemma, helt enkelt.


Taket på La Pedrera
Om kyrkan var maffig så var huset, La Pedrera (eg Casa Milà) skojigt. Ett udda boningshus med en spännande tanke. Jag gillade det vågiga innertaket kanske mest, udda nog.
På väg till sevärdheterna gick vi en kort stund på den stora turistgatan,  La Ramla. Jag vet inte om den var så speciell, å andra sidan gick vi bara på den liten bit. Sen vek vi av till gatan bredvid som visade sig bjuda på lyxigare shopping. Här fanns de stora lyxvarumärkena, men personal som öppnade dörren för kunderna och återkommande putsade allt från skyltar till dörrhandtag. Vi gick aldrig in i någon, det kändes inte riktigt som vår grej, men vi åt överprissatta sallader på en uteservering just utanför ett av de större modemärkena.



Som alla dagar kändes det hemmastatt och trevligt att komma åter till Born och de Gotiska kvarteren. Vi valde helt klart rätt område att bo i. Det sista hotellet jag avbokade (jag bokade säkert fyra olika innan vi till sist bestämde oss) låg med utsikt över La Pedrera, och nog för att det hade varit trevligt, men jag tror vi hade det bäst där vi bodde.

2 kommentarer:

Bloggerskan sa...

Blir ordentligt sugen på att uppleva Barcelona. Har bara kört igenom två gånger. Första gången skulle vi ta oss genom stan och hamnade mitt i smeten. Plötsligt befinner vi oss precis utanför Sagrada Familia. Minns att vi blev förvånade över att man faktiskt kan köra ända fram till detta fantastiska monument...

Sara sa...

Jag tyckte nog över lag att det var förvånansvärt lite trafik i stan. Många gånger minst lika många vespor dock, vilket jag gissar lättar lite på trafiktrycket. Men jo, många vägar. Tom gågatorna omgärdas av bilvägar.