tisdag, juni 10, 2014

Barcelona, dag 2 (tisdag)

Utsikten från sängen på vårt hotellrum
Vårt rum på det här designerhotellet är kanske inte lyxigt men väl annorlunda. En stor, hård men skön säng tar upp en stor del av det och mitt på golvet står en duschkabin i vilken man har utsikt ut genom balkongen 1,5 meter bort över till grannhuset tvärs över gatan. Toaletten är i ett glasbås just bredvid och inget liknar riktigt något annat jag sett. Balkongen är liten men uppskattad väg till friskluft men M insåg redan första kvällen att den inte är inbrottssäker. Trots att den är låst är det bara att skjuta upp den och mellan rummens balkonger finns bara en pinne som markerar var respektive balkong slutar. Men vi gillar vårt rum med högt till tak, endast spansk-dubbade tv-kanaler, fjärrkontroll till att byta färg på ljuset och vackra kakelgolv. I skrivande stund sitter jag på golvet i balkongdörröppningen och lyssnar på alla Barcelona-ljud. Taxibilarna, alla vespor, skateboards, människor som ropar Hola! och nån som spelar trumpet gissningsvis på en uteservering i närheten. Då och då ekar sirener mellan de tätt belägna stenhusen. Klockan är snart 23 och det är inte lika ljust som hemma men Barcelona ter sig vackert även i skymningsljus.
Vackra El Born

Idag tog vi en lugn morgon och lämnade rummet först efter tio. Jag har inte bokat frukost på hotellet utan vi gav oss ut på jakt efter nåt annat ställe. Sandwish & friends blev vårt första frukostställe och det kan tänkas att vi går dit igen. Vi åt ostbaguetter och drack te/kaffe och avslutade med varsin liten chokladcroissant. Bättre än hotellfrukost, tyckte vi och för mindre än 30 SEK var. Sen har vi bekantat oss lite med stadsdelen Born som vi bor i, och det har varit smått fantastiskt hela dagen. Små trånga gränder, oändligt med uteserveringar, glassbarer och små unika butiker. Trevliga människor och skojig shopping. Vi besökte El Born CC (cultural center) och kollade på utgrävningen av gamla staden och läste på lite historia.
Vi tog även en promenad ner till hamnen men gick inte ända till stranden. I Barceloneta, som det heter, annonserade prostituerade på lappar på lyktstolparna och det kändes i allmänhet inte lika mysigt som i Born. Så vi gick tillbaka, åt sallad till lunch, gav stadsmusikanter lite för många mynt och shoppade väskor, skor och presenter. Följt av en kort siesta på hotellet. Ikväll har vi provat tapas med stor belåtenhet och druckit vin och läst i hotellbaren. M sover just nu medan jag sitter här och lyssnar på staden och jag känner inte längre att vi "borde" vara ute och hitta på roligheter på stan. Det är skönt att vila, det är väl vad semester är också?

Jag oroar mig lite för våra svansar hemma (väl omhändertagna av husvakterna) men gör vad jag kan för att otvunget njuta och ta in upplevelsen av att vara långt borta. Om några dagar är vi hemma till jobb och vardag igen och jag vill få ut det jag kan av de här dagarna så att jag kan leva på det en stund till sen.