söndag, februari 03, 2013

Django

Och bion var vi då helnöjda med. Django Unchained (2012) är i mitt tycke kanske inte den bästa från Quentin Tarantinos repetoar men jag hade inte särskilt mycket att klaga på heller. Väldigt mycket Tarantino rakt igenom, alla som kan sin Tarantino lär känna igen sig i allt från karaktärer till filmmusik. Det enda jag saknade lite var en tuffare kvinnoroll, något som han haft med i många av sina filmer.  Inte så att det störde, men det saknades lite. Hade Broomhilda åtminstone en liten stund fått glimma till och bli lite av The Bride, Jackie Brown eller Shosanna så hade jag varit ännu lite mer nöjd, om jag säger så.

För att inte spoila något ska jag hålla mig från att skriva om "den mystiska kvinnan" men oj vad jag går igång på sånt. Och det är alltid lika svårt att veta om Tarantino har nån djupare mening med det, som en öppning till en uppföljare tex, eller om han bara vill vara schysst och få med någon som inte får plats. Båda svaren är liksom lika möjliga.

Men ja, helt klart en sevärd film som gjorde sig bra på bio. Ska se om jag hinner få ner nån mer utförlig recension* senare.


*Jag har slackat lite med dem ett tag för länge nu va?

1 kommentar:

Iréne JB sa...

Är sugen på att se den. Klarar den "Bechdel Testet? Fast det låter inte så på din beskrivning.