söndag, februari 27, 2011

Oscarspekulationer!

Såhär tror jag att det kommer se ut efter nattens Oscargala:

Motion Picture:
The Social Network (svårtippad kategori, The Fighter och kanske Black Swan finns också med i toppstriden helt klart, lite oklar över vad jag själv tycker)

Leading Actress:
Nathalie Portman

Leading Actor:
Colin Firth

Supporting Actress:
Melissa Leo (också lite svårtippat, tror att både Helena Bonham Carter och Hailee Steinfeld är fullt möjliga vinnare också)

Supporting Actor:
Christian Bale (nu är just The Fighter den av toppfilmerna jag inte sett, men hade personligen gärna sett en vinst till Geoffrey Rush här)

Director:
David Fincher

Animated Feature:
Toy Story 3 (inte sett någon av de nominerade än tyvärr)

Foreign Language:
Biutiful (Har inte sett dessa heller, men Javier Bardem är populär i USA så jag tror på denna före det danska bidraget)

Original Score:
The Social Network (Trent Reznor och Atticus Ross)

Original Song:
I See the Light från Tangled (alt We Belong Together från Toy Story 3)

Sound Editing:
Inception

Sound Mixing:
Inception

Visual Effects:
Inception

Editing:
The Social Network (alt Black Swan)

Adapted Screenplay:
The Social Network

Original Screenplay:
The King's Speech (svårtippat här, kan bli The Fighter eller Inception också)

Art Direction:
Alice in Wonderland (vore kul om den fick något, men Inception kan ta det här med)

Cinematography:
Black Swan

Costume Design:
Alice in Wonderland

Makeup:
The Wolfman

Documentary:
Exit Through the Gift Shop (Banksy är ju en stor grej, men det kan vara riskabelt för Oscarjuryn så Waste Land kanske tar hem det? Har dessvärre inte sett någon av dem än)

Short Documentary:
Sun Come Up (vild gissning)

Animated Short:
Day & Night (vild gissning igen)

Short Film:
Wish 143 (vild gissning x3)

Nu återstår det att se hur resultatet stämmer överens med mina amatörgissningar. Jag hoppas att jag ska kunna se lite av galan också annars finns den väl ute på nätet imorgon.

Inga kommentarer: