lördag, september 05, 2009

Podcars i Umeå?

Äntligen lite intressanta nyheter och tankebanor vad gäller miljö och trafik i Umeå! Man har anmält sitt intresse att bli en av de städer som på prov ska få en podcar-slinga (spårtaxi är det lite tråkigare svenska namnet) i stan. Det är absolut en utveckling jag tror mycket på. Miljövänligt, tyst, säkert (definitivt tryggare sätt att ta sig hem på om nätterna tex) och, i mitt tycke, ganska snyggt.

Visst, det kostar en del att bygga upp men som alla långsiktliga projekt kostar det att investera i saker som på sikt kan ge bra avkastning. Och som det ser ut nu kan vi inte fortsätta att belasta miljön på det sätt som vi gör. Fortfarande väljer för få att åka kollektivt (även undertecknad åker för sällan, eftersom kollektivtrafiken i Umeå är så enormt dåligt planerad och oflexibel) och från politikerhåll verkar man inte ens vilja överväga att göra Umeå bilfritt och skapa andra lösningar (utom möjligen Mp vars motioner i ämnet alltid slås ner till synes utan större betänkande). Att ersätta buss och liknande med tåg av olika slag brukar generera ordentligt med fler resenärer, och det är jag övertygad om att en sådan här investering också skulle. Sen att få till ett reellt tågnät över norrland så att man även kan pendla mellan städerna (och då inte bara längs med kusten alltså); det vore definitivt en smart satsning som jag inte ger upp hoppet om.

Jag har tidigare hittat ett antal koola filmer om podcars men i all hast hittar jag just nu bara den här (iofs också rätt fräcka) animerade filmen om hur det skulle kunna se ut och fungera:


1 kommentar:

Unknown sa...

Jag såg det där inslaget igår på lokal-nyheterna och tänkte också: Fan vad coolt! Verkar ju inte finnas så mycket annat som löser så många problem i ett huj som detta. Säkerhet x 2(olyckor, överfall), miljö x2(utsläpp, buller). Snygg? Well...
Kollektivtrafik är vägen, och den behöver utvecklas, helt klart.