onsdag, september 16, 2009

Bristande logik

Åh, jag har ju glömt att berätta om den mest underhållande insändare jag läst på länge! Den var i vk i måndags (vill jag minnas) och handlade om veganer, djurrättare och rätten att vara överordnad djuren. Tyvärr har jag den inte framför mig så jag kan inte återge den ordagrant men grunden för personens påståenden inleddes i vart fall såhär:

"Nu är jag inte religiös men i bibeln står det faktiskt..."

Sen fyllde personen på om att det står i bibeln att vi ska härska över djuren och äta av naturen, eller hur det nu var. Jag vet inte, men det känns ju ytterst märkligt att leva efter en helig bok som man uppenbarligen inte fäste någon större tilltro till. Som att leva efter Röda Rummet, eller nåt. Men det kanske speglar en del av det svenssonska engagemanget i Svenska kyrkan; man tar till de bitar som passar (avslutningar i kyrkan av traditionsskäl tex), i övrigt är man "inte särskilt religiös, men...".

Jag kanske skulle skriva ett svar i stil med:

"Jag tycker förvisso att nazism och främlingsfientlighet är avskyvärt, men Hitler var ju faktiskt vegetarian..."

Inga kommentarer: