tisdag, september 15, 2009

Ett filmminne ur tiden

Den stora nyheten idag är förståss att Patrick Swayze nu avlidit endast 57 år gammal efter ett par år av svår cancer. Tragiskt, får man väl säga.


Klart att jag också blir lite berörd, Dirty Dancing var en stor film bland mina vänner när jag var sådär 11-14 år eller nåt. Jag kan inte säga hur många gånger vi såg om den. Men många. Jag har filmmusiken på LP-skivor fortfarande i en låda nånstans. Några höll dessutom ihärdigt på att försöka testa "lyftet" (som Swayze och Jennifer Gray gjorde i sjön, se ovan) om somrarna när vi badade i Vätterns kalla vatten. Det gick väl sådär. Vi hade nog behövt ett tillskott i kompisgänget med lite mer rejäla armar för att lyckas...

Visst han har gjort en hel del annat och flera av de filmerna är antagligen egentligen bättre än vad DD är. Men Patrick Swayze kommer alltid vara just Dirty Dancing Johnny Castle för mig.

Inga kommentarer: