Kort sammanfattning (om det ens är möjligt) av resan hittills:
Nattåget ner blev en katastrof. Vi klagade knappt när tåget avgick från Umeå 65 minuter för sent (vad är en timme?, tyckte vi i god semesteranda). Jag som i vanlig ordning inte kunde sova satt uppe sedan ett tag när så tåget plötsligt strax efter fem på morgonen stannade norr om Bollnäs och tappade ström. Det blev iskallt i en dryg halvtimme men sen kom strömmen tillbaka och de som sov märkte antagligen inte så mycket. En förbipasserande konduktör informerade mig om att kontaktledningen fallit ner med ett godståg strax före oss och att vi däremot skulle komma att bli stående ett tag.
En timme senare började folk vakna i tron om att vi snart var i Sthlm, där ankomsttid var 6.45. De blev alla mäkta förvånade när jag kunde berätta att vi stod kvar i Bollnäs sedan ett tag. När klockan var åtta hade vi fortfarande inte fått särskilt mycket mer information och många var mer än irriterade då de hade missat både anslutande tåg såväl som utlandsflyg. Då fick vi veta att vi skulle bli stående till elva. Åtminstone. Jag sökte upp en annan konduktör och frågade om de inte kunde få fram bussar istället, för vem vet hur länge det tar att fixa en elledning liksom? Men nej, det kunde de inte, var svaret. Klockan elva fick vi som väntat veta att vi inte heller då kunde fortsätta än på ett tag och att de då (som först!) tagit beslut om evakuering till bussar.
Efter 6 timmar alltså. Inget ont om personalen, de gjorde vad de kunde för att hjälpa till men SJ borde ha tagit beslut om evakuering redan klockan 8. Självklart vet de att ett sådant fel riskerar att bli långvarigt, det kan ju knappast vara nyheter för dem? Visst var inte felet deras, men ansvaret för passagerarna måste väl ändå vara deras?
Istället för att vara i Sthlm tidigt på morgonen med en hel semesterdag framför oss med julhandel osv så landade vi på centralen strax efter klockan tre på eftermiddagen. trött, hungriga och irriterade. Än mer så när vi läste att återbetalning av biljetter vid förseningar på över 2 timmar bara ges till 50 procent. Enbart om man kan visa att resan varit onödig pga förseningen kan det kanske bli tal om full återbetalning.
För vår del kan jag säga att resan blev onödig. Jag tog en semesternatt från jobbet för att fara på nattåget som så smidigt skulle vara framme på morgonkvisten och M tog fredagen ledigt. Annars hade vi kunnat flyga eller ta dagtåg upp för det som vi i huvudsak var här för på lördag kväll. Så jag vill då absolut mena att resan, såväl som semesterdagar och extra hotellnatt varit i onödan. De få timmarna som vi hann se något av Sthlm idag var de inte värda. Jag hoppas verkligen att SJ ser på det på samma vis. Annars lär de förlora två kunder framöver.
Miljövänlig resa i all ära men det är inte värt 18 timmars restid när flyget inte ens tar en timme. Tyvärr la allt det här strulet en väldig tråkig yta på vår semester (vår första gemensamma på riktigt efter 6 år dessutom) som vi har försökt att skaka av oss bäst vi kan under kvällen.
Nattåget ner blev en katastrof. Vi klagade knappt när tåget avgick från Umeå 65 minuter för sent (vad är en timme?, tyckte vi i god semesteranda). Jag som i vanlig ordning inte kunde sova satt uppe sedan ett tag när så tåget plötsligt strax efter fem på morgonen stannade norr om Bollnäs och tappade ström. Det blev iskallt i en dryg halvtimme men sen kom strömmen tillbaka och de som sov märkte antagligen inte så mycket. En förbipasserande konduktör informerade mig om att kontaktledningen fallit ner med ett godståg strax före oss och att vi däremot skulle komma att bli stående ett tag.
En timme senare började folk vakna i tron om att vi snart var i Sthlm, där ankomsttid var 6.45. De blev alla mäkta förvånade när jag kunde berätta att vi stod kvar i Bollnäs sedan ett tag. När klockan var åtta hade vi fortfarande inte fått särskilt mycket mer information och många var mer än irriterade då de hade missat både anslutande tåg såväl som utlandsflyg. Då fick vi veta att vi skulle bli stående till elva. Åtminstone. Jag sökte upp en annan konduktör och frågade om de inte kunde få fram bussar istället, för vem vet hur länge det tar att fixa en elledning liksom? Men nej, det kunde de inte, var svaret. Klockan elva fick vi som väntat veta att vi inte heller då kunde fortsätta än på ett tag och att de då (som först!) tagit beslut om evakuering till bussar.
Efter 6 timmar alltså. Inget ont om personalen, de gjorde vad de kunde för att hjälpa till men SJ borde ha tagit beslut om evakuering redan klockan 8. Självklart vet de att ett sådant fel riskerar att bli långvarigt, det kan ju knappast vara nyheter för dem? Visst var inte felet deras, men ansvaret för passagerarna måste väl ändå vara deras?
Istället för att vara i Sthlm tidigt på morgonen med en hel semesterdag framför oss med julhandel osv så landade vi på centralen strax efter klockan tre på eftermiddagen. trött, hungriga och irriterade. Än mer så när vi läste att återbetalning av biljetter vid förseningar på över 2 timmar bara ges till 50 procent. Enbart om man kan visa att resan varit onödig pga förseningen kan det kanske bli tal om full återbetalning.
För vår del kan jag säga att resan blev onödig. Jag tog en semesternatt från jobbet för att fara på nattåget som så smidigt skulle vara framme på morgonkvisten och M tog fredagen ledigt. Annars hade vi kunnat flyga eller ta dagtåg upp för det som vi i huvudsak var här för på lördag kväll. Så jag vill då absolut mena att resan, såväl som semesterdagar och extra hotellnatt varit i onödan. De få timmarna som vi hann se något av Sthlm idag var de inte värda. Jag hoppas verkligen att SJ ser på det på samma vis. Annars lär de förlora två kunder framöver.
Miljövänlig resa i all ära men det är inte värt 18 timmars restid när flyget inte ens tar en timme. Tyvärr la allt det här strulet en väldig tråkig yta på vår semester (vår första gemensamma på riktigt efter 6 år dessutom) som vi har försökt att skaka av oss bäst vi kan under kvällen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar