onsdag, december 23, 2009

Avslappnad julafton

Imorgon blir det julfirande hos M:s syster i Sikeå/Robertsfors. Jag ser fram emot det, det är alltid så avslappnat. Hon har lyckats få till en sån där jul som jag själv ofta tänkt att jag skulle vilja ha; där deltagarna inte alls bara är familj utan även vänner som av olika skäl inte firar med egna familjer. Att bryta den där familjeisoleringen som ofta tenderas att skapas kring just jul känns befriande på nåt sätt. Jag hoppas själv kunna stå värd för såna jular någon gång framöver.

Det blir heller inget stort tvångsmässigt julbord utan mer fria tyglar av knytisvariant där minsta gemensamma nämnare gäller, dvs absoluta huvuddelen är veganskt. Och det vi ev skulle sakna imorgon äter vi istället ikväll.

Jag ser inte minst fram emot att lillasyster uttryckt en vilja att fira "halva" julafton med oss. Det ska bli väldigt mysigt.

Inga kommentarer: