fredag, april 20, 2007

Gör om, gör rätt

Läste att Fp fått någon slags släng av jämställdhetsiver igen och föreslagit kvoterade vab-dagar. Impressive! Men det hade varit än mer impressive om man börjat i den änden där det kanske är mest ojämställt; föräldraförsäkringen. En gissning är (fast jag har inga belägg för det just nu) att det blir mer jämställt uttag av vab-dagarna om själva föräldraledigheten varit jämställd. Då har man ju så att säga redan grundat ett jämställt ansvar, man har troligen samma kontakt och goda relation till sitt barn varför det blir mer självklart att dela på sjukdagarna också. Det är min gissning i vart fall. Känns som ett fegsteg av Fp.

Tillbaka till jobbet ikväll. Känns som att det var länge sedan jag var där nu. Det är den enda fördelen med mitt jobb; att jag har intensiva arbetsperioder för att sedan vara ledig nån vecka var sjätte vecka. Jag tror också att det är sist helgen med vikarie, min ordinarie arbetspolare kommer igen om en vecka, har jag för mig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, tala om att vinkla från märkligt håll. Själva grundproblemet är naturligtvis män och kvinnors löner och ansvartagande. Annars skulle inte problemet uppstått från början. Men det är förstår lättare att försöka "medicinera" på enklast möjliga nivå.