fredag, april 13, 2007

Dagens filmtips?

Jag har hamnat i något slags mellanläge, där jag får saker gjorda som i skov, och resterande tiden spenderar jag med att se film samtidigt som jag gör något halvviktigt eller halvnödvändigt. Jag borde fokusera mera, men det går inte just nu. Jag ska på det första riktiga styrelsemötet i helgen och det känns konstigt nog som att jag är lite spänd. Vet egentligen inte varför, men det är nytt och då är jag gärna lite sån. Och så resan då. Jag är inget fan av att sova i samma rum/kupé som främmande människor. Jag tycker det är obehagligt. Ännu en nut-grej jag bär med mig; människor som sover är lite läskiga.

Steg upp halv åtta med Mattias i morse, drack te och läste tidning och gjorde en to-do-list för idag. Mestadels började varje grej med "mejla..." eller "svara på". Ligger lite efter med det. Speciellt kompisbrev. Som jag ju så gärna vill svara på, men som jag undviker lite för tillfället. Vet inte varför riktigt, men av någon anledning har jag ingen lust att dyka in i mig själv och känna efter just nu. Samtidigt har jag (såklart) lite dåligt samvete. Men, Mia och Andreas; you are on my list!

En annan grej jag ligger efter med är fotograferingen. Eller snarare att sortera, se till att framkalla och albumera (?) fotografier. Före jul gick jag igenom min dator och noterade över 600 foton som jag vill framkalla och sätta i album. Jag måste ta mig råd och tid att göra detta. Vet inte när. Måste också snart hitta ett bättre backup-system för mina fotomappar. Jag vet inte vad jag skulle ta mig till om de försvann! Jag har nästan 14 Gb bilder i min laptop. De är kopierade på allehanda skivor och lösa hårddiskar och det känns inte säkert. Egentligen skulle jag flytta över allt till min stationära dator i källaren med den fina flat-screenen som är tänkt för bildbehandling (som jag då inte hinner med, jag har inte ens provat skärmen!), men då måste jag först ta mig tid att göra färdigt fotolabb-rummet i källaren så jag har någonstans att vara. Och jag vill ju det, det blir bara inte riktigt av.

Igår, under tiden som jag förberedde lite inför styrelsemötet med byalaget, såg jag på You, me and Dupree. Bad movie. Den var inte ens lite söt, handlingen var helt skum och avslutningen var som en tvärvändning och så blev alla lyckliga... Jag brukar tycka att de flesta filmer är värda att vila ögonen på en stund, men den här var inte det. Om man älskar Owen Wilson möjligen.
När vi la oss såg vi på en kanske ännu kassare film; Plane dead en zombiefilm som utspelade sig på ett flygplan. Jag är ingen zombie-filmsfantast, men eftersom Mattias är det har jag sett en hel del, och det här var nog den sämsta. När han hade somnat stängde jag av...

Idag har jag istället spenderat min tid med två braiga filmer (under tiden som jag skrivit ut handlingar till mötet imorgon, svarat på mejl, gosat katt och ätit etc) som jag redan sett; Friends with money och underbara underbara Garden state som alla bara måste se. Innan jag såg den idag tänkte jag att den kanske inte alls var så bra som jag kom ihåg den, men så var den nästan ännu bättre. Den är skruvad, varm och rolig. Jag lånar gladeligen ut min dvd till dem som vill. You'll love it!

Jag kanske skulle ta jobb på filmkrönikan? Fast jag har nog inte riktigt rätt smak för det... eller den rätta bildspråkskompetensen, men kul vore det säkert.

Enough! Jag måste sätta fart med protokollet från byarådsmötet igår så det blir gjort. See ya.

Inga kommentarer: