fredag, januari 05, 2018

Vad jag sett - tv-serier

Jag har "sett ikapp" en hel del serier under min ledighet men ännu inte sett färdigt alla som vi påbörjat. M har haft en tendens att sätta igång nya serier titt som tätt, för att sen glömma eller lämna dem efter något eller några avsnitt. Jag vill som hellre se så pass mycket att jag kan bestämma mig för att dissa eller se klart, men som ett resultat av att jag inte riktigt kommit så långt så har jag haft flera som jag inte sett tillräckligt av.


Idag såg jag sista avsnittet av Fröken Frimans Krig, tex. Det är väl egentligen en serie jag påbörjade själv då första säsongen visades, och som M sa att han skulle "se sen", så jag såg den själv. Men jag var kluven till den. Jag har väl lite svårt för svenska filmer och serien i grunden, mest för att dialogerna ofta känns så krystad och överdramatisk. Men här var det inte det som var problemet, jag vet inte riktigt vad det var faktiskt. Men jag dissade den ända tills julledigheten nu alltså då jag såg säsong 2-4. Och gillade den betydligt mer än första säsongen. Sådär att det kändes ledsamt då den tog slut idag, dessutom nästan samtidigt som jag fick den tråkiga flashnyheten att skådespelaren Johannes Brost avlidit. (Svt play)


Ack Värmland är en annan svensk serie som vi sett igenom. Jag hade sett ströavsnitt på tv tidigare men aldrig hela så när den dök upp på play så gjorde vi det. Bitvis nästan för pinsam för att klara av, men också rätt kul faktiskt. Vissa avsnitt mer än andra. Grannarna är ju sjukt obehagliga... Vissa dagar störde jag mig dock mer än roades av t.ex karaktärerna Ola och Janne. (CMore)


Cuckoo började vi se för ganska länge sen men fastnade väl egentligen inte riktigt för den då. Men jag gillar ju Greg Davis, Helen Baxendale och Andy Samberg (framför allt de två förstnämnda) så den fick en ny chans. Och bitvis är den riktigt lyckad. Jag är kanske mindre imponerad av Taylor Lautner än Samberg, men efter att de bytt plats from andra säsongen så tycker jag nog att serien lyfte. Mest för att första säsongen var Samberg (hans karaktär är ju till och med titeln så det är väl klart egentligen, därefter är det serien i stort som blir lite kocko...) och de övriga karaktärerna fick mer plats och kunde utvecklas därefter. Jag hoppas faktiskt att det blir en ny säsong till. (Netflix)


Dessutom har jag sett några nya avsnitt av Travel Man. Alltid skojiga och udda även om jag inte tror att de ger resmålen riktigt full rättvisa. Richard Ayoade lyckas då locka fram det roligaste ur sina gästresenärer med sitt knasjag. (Youtube)


Dessutom har vi sett Manhunt: Unabomber, Godless, jag har sett andra säsongen av The Crown (loved it!) och så har vi sett om Arrested Development för jag vet inte vilken gång i ordningen. Jag hittar nya kuligheter varje gång. Alla dessa serier finns på Netflix.

Inga kommentarer: