söndag, april 02, 2017

HP!

Det var säkert 15 år sedan som jag sist satt i en fullsatt lokal lite smått nervig över att skriva högskoleprovet. Men igår var det dags att göra om det. Mest som en kul grej, för att stötta Lil'sis (och sedermera M) som skulle skriva. Men bra att ha om jag skulle göra slag i saken att söka nån kurs. Och lite kul att se hur dålig/bra jag blivit av livserfarenheten. För jag hann inte riktigt göra några testprov i förväg som jag hade tänkt. Jag hade kollat hur det var upplagt och läst på lite kring varje typ av del, men inte mer än så.

Så ja, vi får väl se. Det var nervigare än jag trodde. Mest för att lokalen jag skrev i hade en oerhört sträng kontrollant, eller vad man nu kallar dem. En ung kvinna som verkligen tog sitt uppdrag på allvar, kan jag väl säga. M och Lil'sis, som skrev i en annan lokal, hade istället en smått spexande mattelärare av lite äldre sort istället som tycktes bidra till en betydligt mer avslappnad stämning.



Det är ju lite annorlunda än då jag sist skrev det, då varje del hade sin egen tid och sitt eget delprov. Idag var det uppdelat i en kvantitativ respektive verbal del och i dessa delar fanns alltså mindre delprov, så du kunde spendera de 55 minuterna som du önskade varje omgång. Det blev 3 verbala (varav en inte räknades utan var kontrollprov) och 2 kvantitativa. Alla gick lite olika, skulle jag säga. Jag har definitivt glömt alldeles för mycket matte, men tror att jag kunde göra hyfsade överslag rätt ofta i vart fall. 
Den kvantitativa efter lunch gick nog sämst då jag var sjukt trött i huvudet och fastnade på en uppgift vilket gjorde att jag inte hann med de två sista. Däremot kändes den sista verbala väldigt bra, jag var tom klar 15 minuter i förväg (varpå jag började tvivla och trixa med ett par svar, inte så smart).

På onsdag kan jag rätta mina svar och om en månad får jag veta slutresultatet. Lite spännande är det nog. Jag hoppas att det gått bra för M och Lil'sis; de verkade båda vid väldigt gott mod så jag tar det som ett gott tecken. De behöver det mer än jag så jag unnar dem det verkligen.

Inga kommentarer: