söndag, mars 02, 2014

The Oscars 2014: mina gissningar

Med 21,5 nominerade filmer sedda (toppnominerade American Hustle endast 0,5 av dem), här kommer mina vilda gissningar och önskningar inför nattens Oscargala:

Bästa film:
Gissning: 12 Years a Slave
Önskan: The Wolf of Wall Street el Her













Bästa regi:
Gissning: Alfonso Cuarón, Gravity (lite kluven gissning, Steve McQueen kan ta den)
Önskan: Alfonso Cuarón eller Martin Scorsese

Bästa kvinnliga huvudroll:
Gissning: Cate Blanchett, Blue Jasmine
Önskan: Cate Blanchett

Bästa manliga huvudroll:
Gissning: Matthew McConaughey, Dallas Buyers Club
Önskan: Matthew McConaughey eller Leonardo Di Caprio

Bästa kvinnliga biroll:
Gissning: Lupita Nyong'o, 12 Years a Slave (viss reservation för Jennifer Lawrence)
Önskan: Lupita Nyong'o alt Julia Roberts













Bästa manliga biroll:
Gissning Jared Leto, Dallas Buyers Club
Önskan: Jared Leto (lite skoj om Barkhad Abdi tar den också)

Bästa animerade:
Gissning: Frozen
Önskan: Jag har inte sett de två som faktiskt verkar bäst, men jag av det jag sett håller jag på Frozen

Bästa originalmanus:
Gissning: Her (Spike Jonze)
Önskan: Her













Bästa manus efter förlaga:
Gissning: 12 Years a Slave (John Ridley), (svårgissad kategori!)
Önskan: Before Midnight (a longshot dock)

Bästa utländska film:
Gissning: The Great Beauty (Italien)
Jag har inte sett någon av dem så jag gissar vilt från rykten och trailers

Bästa dokumentär:
Gissning: The Act of Killing (helt baserad på allt som pratats om den)

Bästa dokumentär (kortfilm):
Gissning: The Lady in Number 6: Music Saved My Life
Vild gissning, inte sett någon av dem tyvärr

Bästa kortfilm:
Gissning: The Voorman Problem
Gissning enbart utifrån trailers

Bästa kortfilm (animerad):
Gissning: Get a Horse!
Önskan: Get a Horse alt Mr Hublot
(Jag har bara sett 3 av de 5 nominerade)













Bästa specialeffekter:
Gissning: Gravity
Önskan: Gravity förtjänar den

Bästa scenografi:
Gissning: The Great Gatsby (alt American Hustle)
Önskan: The Great Gatsby

Bästa foto:
Gissning: Gravity
Önskan: Gravity eller Nebraska

Bästa kostym:
Gissning: The Great Gatsby
Önskan: The Great Gatsby alt American Hustle













Bästa klippning:
Gissning: Gravity
Önskan: Gravity

Bästa smink:
Gissning: Dallas Buyers Club
Önskan: Dallas Buyers Club

Bästa ljudmix och Bästa ljudredigering:
Gissning: Båda går till Gravity (there's no sound in space...)

Bästa originalsång:
Gissning: Let it go (Frozen)
Önskan: Let it go alt Happy (Despicable Me 2)

Bästa musik:
Gissning: Gravity
Önskan: Her

Det var allt. Nu ser jag bara fram emot själva galan som bekant leds av Ellen DeGeneres


Inga kommentarer: