onsdag, mars 16, 2011

Kommentar om Japan

Jag tror att jag nästan instinktivt undviker alla krigsrubriker om det katastrofala läget i Japan. Det är så oerhört svårt att ta in. När jag först såg tsunamibilderna på tv en kväll på jobbet stelnade jag till en kort stund, rös och gick iväg. Det är så ohyggligt mycket kraft i naturen och jordbävningar och tsunamis visar det mer än väl.

Just nu oroas omvärlden (ibland på lite väl egoistiskt vis, som att importerade grönsaker från Japan till Sverige vore det största orosmolnet just nu) allra mest över kärnkraftverket som nästan bokstavligt talat är en tickande bomb i Japan. Och jag förstår att diskussionen om kärnkraft kommer upp. Alla borde se vilka risker det för med sig. Oavsett hur 'säkra' nationerna hävdar att just deras är. Står de inte pall för naturens krafter (eller för människans hand, för den delen) så ska de inte finnas och garantier är svåra att ge. Mina åsikter representeras i stort på ett bra sätt i ledarkrönikan här från i söndags.

Inga kommentarer: