måndag, november 19, 2007

WoW-rapport från medierådet

Måste bara läsa hela rapporten om WoW-spelande som tydligen har gjorts av medierådet. Verkar lite intressant, även om perspektivet är unga spelare i första hand. Fast lika lite som föräldrar beskrivs kunna om WoW verkar aftonbladet (och medierådet?) veta om spelarna. Det är verkligen långt ifrån bara "unga killar" som spelar. Själv är jag väl ett levande exempel på att det inte är sant. Men jag spelar eller interagerar på nåt sätt nästan varje gång med nya människor från nya länder i Europa (även om svenskar är väldigt vanliga av ngn anledning) och det är idel unga tjejer, och inte särskilt få kvinnor och män som för länge sedan passerat både 30- och 40-strecket. Jag har hjälpt 12-åringar som knappt kan engelska, och jag har vaktat för motståndare medan en kvinna skulle kolla sitt sovande barn. Så bara unga killar, det är det faktiskt inte.
I grunden är det ett spännande, snyggt spel med häftiga historier och ett kul sätt att umgås socialt med människor man känner eller inte känner, utan att för den delen behöva avslöja särskilt mycket om sig själv. Man sitter tryggt i sin soffa/säng/skrivbordsstol men kan ändå känna sig social. Knäppt va?

Edit: ser nu att det inte är aftonbladet utan just medierådet som skrivit artikeln. Förvånande att de inte sett hela bilden av WoW-spelarna...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Vad kul med fler tjejer som spelar =) Vi börjar öka =) Vekrligen jättekul! JAg tycker artikeln var bra från mediarådet. KAnske kan öppna upp för fler åsikter än att dataspel bara är negativt..

Anonym sa...

Alltså vi är en massa tjejer som spelar =). I mina två olika guilder är vi säkert över fem stycken. Det häftigaste är att vi en GM vars fru och barn spelar och ofta spelar vi alla tillsamans som en stor glad familj. Dessutom träffade jag min sambo via wow och vi bodde inte ens i samma land = men nu ska vi gifta oss i sommar.. så unga pojkar är nog nästan i minoritet ;)

Sara sa...

Hehe, hur koolt är inte det? Jag gillar blandningen också, att 12-åriga pojkar och 46-åriga kvinnor kan spela på lika villkor bredvid varann...

Anonym sa...

Tror inte det ska tolkas som om de tror att det bara är killar som spelar. Formuleringen om unga killar handlar ju faktiskt om hur den (felaktiga) mediebilden av datorspelande ser ut snarare än verkligheten.

Sara sa...

Jo, så är det säkert tänkt att man ska tolka det. Jag hörde på radion för lite sedan att den vanligaste spelare eller genomsnittlige spelaren är man och i 30-årsåldern. By the way.