onsdag, augusti 02, 2006

Unika partiet

Linda Rosing satsar på riksdagsvalet, som jag förstår det. Utan partiprogram och utan (än så länge) styrelse och/eller riksdagslista. Jag beundrar hennes kämparanda, men tror ändå att det någon/något annat bakom detta initiativ. Jag tycker dessutom att många alldeles för låga åsikter har hörts sedan detta blev offentligt. Som att man skulle behöva vara Einstein för att vara politiker och att man dessutom inte kan vara Einstein om man har stora bröst. Två ställningstaganden man nog kan diskutera länge.

Men om vi bortser från det ett tag.

Hon har beställt 203.000 valsedlar till Unika Partiet. För att få 4%, vilket är spärren för att komma in (om man bortser från 12% i egna valkretsen etc), måste man få ca 200.000-250.000 röster om jag och flera andra räknat rätt. Det innebär att alla valsedlar hon delar ut måste ge frukt (för inse; hur många använder sig egentligen av möjligheten att skriva på en bland valsedel?). Märkligt. Hon har dessutom tänkt sprida dessa i hela landet. Bara här hos mig har jag 203.000 valsedlar...för Västerbottens län.

Jag får inte ihop det?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vem får ihop vad fröken rosing egetligen håller på med nån gång?

Inte jag iaf. Jag tror det är en mediapryl vet du, finns kanske inga fler vaktchefer eller pokerspelare att hångla med så då startar man ett parti. kanske?

Sara sa...

Ja kanske så...det är inte direkt rocket science att starta ett parti, desto svårare att organisatoriskt och opinionsmässigt hålla det igång...ska bli spännande att se vilka som egentligen ligger bakom denna "störning av valrörelsen", som jag ser det som...