måndag, augusti 07, 2006

Kvällstidningarna briljerar...

Verkligen! Ytterligare en "klok" artikel liknande den i Expressen finns idag att läsa i Aftonbladet. En 18-årig kille som anser att porrfilmsvisande i skolan skulle ge den bästa sexualundervisningen; "Hur ska vi annars veta hur vi gör det skönt för våra första flickvänner?". Men tjena... Han förespråkar "bra porr". Är inte ett av problemen (läs tex Wennstam) att unga killar (framför allt) får i stort sett sin enda "undervisning" från porrfilm och därmed tror att det är så det ska gå till? Är det de sunkigt fejkade (och ofta väldigt lätt framkallade) orgasmerna hos tjejerna som ska lära honom hur han ska göra det skönt för sina första flickvänner? Hm...

Som sagt; jag är ingen hysterisk porrmotståndare, men porrfilm i undervisningssyfte, det tror jag inte på. Han har dock en poäng i att sexualundervisningen är kass (oftast) och att man kanske rent av lär sig bäst via film...men nånstans har jag lust att inkassera fler vuxenpoäng den här veckan genom att säga att "övning ger färdighet" och att alla tjejer faktiskt inte vill ha det på samma sätt... Därmed inte sagt att vi inte måste öka kvalitén på sexualundervisningen i skolan.

Nej du fortsätt att se dina porrfilmer, men om du på allvar tror att de gestaltar verkligheten, då har du kanske sett för mycket film och träffat för få real-life-tjejer...

2 kommentarer:

Anonym sa...

På den tiden det begav sig och jag gick i skolan satte majjen igång en bandspelare å sedan gick han ut.... Jag har 3 biologiska barn...
Det bästa vore väl att tota ihop majjen å fröken för lite riktig undervisning eller???? Tror jag skolkat dom timmarna då...
Det där är ett problem. Ämnet är nödvändigt att lära för att det skall bli bra men det är för tabubelagt för att någon ska villja lära ut. Håller med dig. Övning ger färdighet..
Han där i S-var

Sara sa...

Självklart är det så, och jag tror inte man ska räkna med att få lära sig allt, även om man skulle kunna fokusera mycket mer på tillfredsställelsen än hotet om oönskade barn och kliande könssjukdomar.

Min poäng är lite ändå att p-film är att betrakta som en typ av underhållning, inte undervisning. Känns som att det på något sätt kanske bäst gestaltas genom att killen alls skrev artikeln...om du hänger med.. /S