torsdag, augusti 24, 2006

Politik och statistik

Jag börjar undra om jag inte är en ganska sugig politiker egentligen... Allvarligt.

Två timmars sömn igår efter 10 timmars nattsömn... Jag måste stänga av telefonen när jag kommer hem från jobbet. Men samtidigt är det svårt att inte vara tillgänglig nu när det är så mycket som måste ordnas. Valsedlarna som ska distribueras i Västernorrland med start onsdag nästa vecka står fortfarande kvar bakom min bil här i Ratan. Men det börjar lösa sig. Nu ska jag bara se till så jag sipper betala frakten av dem till sitt rätta ställe. Som om det vore mitt fel att de skickades 30 mil fel...
Iaf så när jag kom hem från torgarbetet (låter lite suspekt...) igår så somnade jag i soffan mitt i allt arbete (jag borde gjort färdigt). Trodde Mattias skulle väcka mig, men jag vaknade först 10 timmar senare, kl 8 i morse, med linserna i, kläderna på och sådär lagom stel efter att ha sovit i vår lite smått osköna soffa. Han lät mig sova, sa han.. Jag behövde sömnen.

Idag fick jag med största sannorlikhet en röst till F! tack vare vår finfina djurrättspolitik. Det kändes mucho bra. Några killar som fick material av mig igår kom tillbaka idag med fler frågor. Jag hade laddat upp med statistik (som tydligen biter bra på folk som argument) så det gick ganska bra det också. Det är väldigt mycket killar som kommer fram. Oväntat många. Unga killar såväl som äldre män. Sådär så att partierna runtomkring oss har reagerat. Vi har nog även bland de flesta besökarna faktiskt. Och detta trots att andra partier bjuder på allt från kaffe och fikabröd till nygräddade våfflor...vi har billiga kolor från Rusta minsann!
En äldre man som var hos oss i lördags kom också tillbaka med synpunkter idag. Positiva sådana. Det är skitkul! Men alla besök sätter en verkligen på prov vad gäller diskussionförmåga, argumentation och tålamod med alla "..men väljer inte kvinnor själva att ha det så, tror du?", "på min tid fanns inga kvinnomisshandlare och vi var alltid snälla mot vårt hembiträde" och "men visst har det gått framåt sedan kvinnor fick rösträtt?"...

Idag var det lite spännande också då jag hamnade i en diskussion om lagen mot kvinnlig könsstympning med en man i gissningsvis 80-årsåldern. Varför finns ingen lag mot manlig könsstympning? undrade han. Egentligen håller jag med honom (med undantag för medicinsk omskärelse av killar, vilket inte är tokovanligt), men så hamnade vi underdiskussionen om varför man inte säger könsstympning när det gäller män utan omskärelse. Det är liiite svårt att föklara att konsekvenserna blir lite värre för kvinnor än för män när kollen på den kvinnliga sexapparaten inte är hundra. Måste erkänna att hans ålder gjorde det lite svårare för mig att vara rak kanske... Have to work on that...

Torgtjänst imorgon dag mellan 11-18. Sen måste vi få upp våra valplakat runt stan som vi fick först igår. Vi har dock inte så mycket trämaterial att montera dem på så jag vet inte hur vi ska lyckas... På lördag är det torg igen, och en hel del press på mig att torgtala, något jag avvärjt från dag 1. Sen jobb två nätter.

Borde ringa min syster och se hur hennes första vecka som 8-klassare varit. Skulle vilja slötitta på tv också och läsa en bra helt odokumentärisk (?), opolitisk bok. Men det kommer. Om vi inte hamnar i riksdagen efter allt detta. Just nu känns allt möjligt.

Inga kommentarer: