lördag, februari 20, 2016

Ett steg fram, ett steg tillbaka

Och jag har oavsett redan utfört ett stordåd den här helgen så jag kan sitta nöjd oavsett vad. En gnagande ångest jag burit på över ett par försvunna låneböcker har fått sin lösning. 
De försvann för väldigt länge sen men jag har lyckats låna om dem i en hel evighet. Till sist var det någon mer än jag som ville läsa en utav dem och då tog turen slut och ångestklumpen i magen växte. Jag tycker mig över tid ha letat överallt, kollade igenom alla mina boklådor under senaste flytten och de fanns bara inte. 
Nånting fick mig idag, efter att ha fått ett sista krav med "hot" om vite på 1600:- om den inte återlämnades, att gå ut i lillstugan och kika igenom ett par lådor jag sett där. Pappas fortfarande svagt inrökta boklåda och en låda innehållande papper och saker från ett tidigare skrivbord. Halvvägs nere i den senare hittade jag en metodbok och fattade att jag åtminstone hade prickat in min av flera skäl gömda/glömda hög med saker från uppsatsen-som-aldrig-blev-klar. Och i den högen fanns de så båda två.

Stordåd. Och jag känner mig plötsligt lite rikare. Men den där högen den får då återgå till att vara en bortglömd ångestklump långt borta i det yttre medvetandet.

Inga kommentarer: