söndag, februari 28, 2016

Mina Oscarsgissningar

Ska jag ge mig på att gissa i år då? Jag brukar ju det och bra år har jag fler än hälften rätt. I år vete tusan, det är ganska svårt, även i de kategorier som jag ändå har sett och har lite koll på. Och som vanligt svårt att skilja vad som känns troligt från jag skulle vilja själv. Jag har inte sett så imponerande många men i vart fall nästan alla filmer som fått fler än en nominering, plus några fler filmer. Totalt 15 filmer i skrivande stund (kan hinna bli någon till innan det är dags). Så jag gör väl ett försök:

Bästa film:
The Revenant
(Jag vet faktiskt inte vilken jag vill ska vinna. Mad Max kanske? Ingen tydlig favorit i år tyvärr.)

Bästa Regi:
Alejandro Gonzales Inarritú (The Revenant)

Bästa manliga:
Leonardo DiCaprio (The Revenant)
(Jag håller lite på Eddie Redmayne, men oddsen ser inget vidare ut. Det tråkiga om Leo vinner är att han gjort bättre prestationer än såhär.)

The Revenant
Bästa kvinnliga:
Brie Larson (Room)
Möjlig utmanare - Cate Blanchett (Carol)

Bästa manliga biroll:
Sylvester Stallone (Creed)
Möjlig utmanare - Tom Hardy (The Revenant)
(Jag har inte sett Creed men Stallone har vunnit en del redan för den och det luktar vinst även här.)

Bästa kvinnliga biroll:
Alicia Vikander (The Danish Girl)
Möjlig utmanare - Kate Winslet (Steve Jobs)
(Det vore skitkul om Vikander vann, hon bär filmen mer som en huvudroll än biroll men jag har inte sett mer än trailern till Steve Jobs och Winslet är bra i vanlig ordning som det ser ut.)

The Danish Girl
Bästa originalmanus:
Spotlight

Bästa manus efter förlaga:
The Big Short
(Här har jag en avvikande åsikt och tycker nog att The Martian skulle kunna vara en värdig vinnare också.)

Bästa animerade:
Inside Out
(Ingen pratar om någon annan och då det är den enda jag sett så kan jag inte direkt säga nåt annat heller.)

Bästa utländska:
Son of Saul
(Jag har tyvärr inte sett någon av de nominerade och det är flera som omtalas som väldigt bra. Mustang tex. Så jag gissar hyfsat blint här.)

Bästa dokumentär:
Amy
(Samma här; dessvärre har jag inte sett någon, det är inte lätt att hitta sätt att se. Men dokumentären om Amy Winehouse har vunnit bra hittills och är den som det pratats om så det är min gissning.)

Bästa foto:
The Revenant

Mad Max: Fury Road
Bästa klippning:
The Big Short
Möjlig vinnare - Mad Max

Bästa produktdesign:
Mad Max

Bästa kostym:
Mad Max
(Också en svår kategori. Filmer som Carol och The Danish Girl brukar vara vinnare, men jag tror att Mad Max tar hem det i år.)

Bästa originalmusik:
The Hateful Eight
Borde vinna - Star Wars

Bästa originallåt:
The Hunting Grounds
(Här går jag på vad jag läser, så kvalificerad gissning med andra ord.)

Star Wars Episode VII
Bästa specialeffekter:
Star Wars
(Skulle kunna vinnas av The Revenants björnscen, men det vore väl inte riktigt rättvist?)

Bästa makeup:
Mad Max
(Jag tror dessvärre inte på svensk vinnare här, men riktigt häftigt att de blev nominerade.)

Bästa ljudmix:
The Revenant

Bästa ljudklippning:
The Revenant

Bästa kortfilm:
Stutterer
(Absolut ingen aning och tipsen går åt olika håll. Vild chansning alltså, jag har inte sett någon utav dem.)

Bear Story

Bästa animerade kortfilm:
Bear Story
(Den här kategorin brukar innehålla fantastiska verk, men ack så svåra att få se. Gissning för övrigt, men den ser då hemskt charmig ut.)

Bästa kortfilmsdokumentär:
A Girl in the River
(Vild chansning.)

Japp, det var väl de. Enligt mig blir The Revenant nattens stora vinnare med 6 Oscars. Återstår att se hur bra/dåligt jag gissat i år. Väldigt spännande! Jag hoppas att Chris Rock överraskar också och bjuder på en bra show, det är viktigare än alla rätt i världen. Jag är inget stort Rock-fan även om jag tycker han kan vara kul ibland, så han har lite underdog-läge vad mig anbelangar. Bra utgångsläge, med andra ord. 

Inga kommentarer: