lördag, juni 21, 2008

Min midsommar

Hur bakfull är du idag? står det på aftonbladets hemsida. Inte alls, kan jag säga. Men trots det har jag sovit i hundra år, känns det som. Sent i förrgår kom en inbjudan att följa med Mattias och hans familj på firande med mat på Tullgården i Ratan, och det kändes som ett bra erbjudande. Kruxet var att de skulle ses vid 11 och äta kl 12, och jag skulle ju jobba natten innan. Så jag for hem efter grejer och åkte till Ratan och åt frukost. Somnade strax efter 9 för att stiga upp 1,5 timme senare. Dödstrött såklart. Men konstigt nog fick jag fart efter ett tag och kände sen ingen trötthet förrän jag satte mig i soffan på kvällen.

Vädret var inledningsvis rätt trist med regn och blåst, och tyvärr var den vegetariska varianten av maten på Tullgården inget att hurra för heller, trots att det var förbeställt till fyra i vårt sällskap. Vi fick en fänkålsoppa som smakade konstigt av vinäger eller möjligen en överdos av matlagningsvin. Men, lagom tills dess att vi kom ut på gården (och jag hade hunnit hem till huset efter en munkjacka och gympaskor för att hålla värmen) började solen titta fram. Och då kom också folket ut ur stugorna. Så det blev lite fiskedamm, lotterier och gissa något-tävling ändå. Vi fyra veggisar; jag, Mattias och hans systerdotter med pojkvän, tog dock ganska snart och körde in till stan och lagade till lite mer bastant middag i lägenheten.

Sen var midsommar lite slut, ungefär. "Ungdomarna" skulle vidare på midsommarparty och vi hamnade i soffan där Mattias som vanligt gick lös på fjärrkontrollen så att vi såg ungefär 3 minuter i taget på alla 9 kanaler jag har, för att sedan börja om igen. När jag ätit upp en liter jordgubbar själv (vadå? Mattias är ju allergisk, I did him a favor) och lite för mycket choklad somnade jag helt enkelt i soffan framför bläddrandet, för att sen vakna vid 4 i morse med nackspärr.

Så det var min midsommar. Jag är nöjd, även om det inte blev nån höjdare. Idag är köket är fullt av disk och dammråttorna verkar börja mobilisera sig så jag borde kanske ta tag i det. Eller så väntar jag tills imorgon och spenderar min dag med en film, lite WoW och min bok ute på balkongen. Mmm, vi får se.

Inga kommentarer: