tisdag, oktober 23, 2007

Lönesnack

Uttråkad, är nog dagens tema. Känner mig lite uttråkad, och begränsad. Det är verkligen totalt tomt i kassan, vilket bidrar till begränsningen. Längtar efter lönen (som dock måste planeras till varje krona för att undgå liknande läge nästa månadsslut), som kommer på fredag om man är kommunanställd. Jag skulle gärna gå en liten runda på stan och kanske köpa något lite onödigt (alt byta ut något luggslitet plagg i garderoben, det börjar bli löjligt..), men se då jobbar jag såklart hela helgen.

Måste ta ett möte med min chef om lönen. Jag har väl ignorerat det länge nog nu. Jag tjänar 340:- mer i månaden före skatt än de som aldrig jobbat förut. Jag har, på allvar, bara 340 spänn mer än lägstalönen i kommunen. Det måste vara något fel. Jag har jobbat här i 3,5 år, plus att jag under hela studietiden jobbat i olika sysselsättningsgrader inom vården sedan -96. Dessutom hävdar jag att jag i praktiken fick en löneminskning förra lönehöjningen. Lägstalönen höjdes i samband med det i kommunen från 14 till 15 tusen. Före höjningen hade jag 350 över lägsta, efteråt bara 340 över lägsta. Visst måste det vara galet?

Ja, jag vet inte, men jag måste nog se till att skaffa ett extra arbete. Att ha drygt 70 procent av ovan nämnda lön är inte överlevnad. Inte mycket iaf. Och ändå jobbar jag alltså mer än vad som anses vara grundsysselsättning för nattarbetare (65,5%).

Men, jag tror inte att ett samtal kommer att ge något. Det är totalt sparläge i socialtjänsten. Fan, snart ska vi väl börja vända på blöjorna också... Och ja, jag vet att jag borde vara med i facket, men vem har råd med det? Då hade ju än mer pengar försvunnit varje månad ur den redan så skrala lönen.

Inga kommentarer: