onsdag, juli 18, 2007

En tripp till Skellefteå kanske inte skapar underlag för en roadmovie, men ändå?

Jag drömde konstigt inatt. Men jag minns inte riktigt vad. Jag bara har en känsla av att det var något väldigt konstigt. Skumt. Och ointressant. När jag vaknade var jag av okänd anledning medveten om att jag glömt bort att jag ville åka till Skellefteå och se utomhusvarianten av teateruppsättningen "En midsommarnattsdröm". Den gick även förra sommaren och då kom jag inte iväg. Kanske ska kolla om den fortfarande går, och om jag får med mig någon. Jag har en väldig kärlek till allt som Shakespeare har gjort. Det väcktes då jag läste litteraturvetenskap på universitetet i Örebro för väldigt länge sedan nu. Jag brukar besöka antikvariat då och då och söka efter gamla översättningar av hans pjäser. Jag har insett att det varierar väldigt i översättningen om de är bra eller inte. Jag älskar språket i de som är bra översatta, det är något särskilt med det. Jag borde kanske försöka läsa dem på orginalspråk, men är för feg för att försöka. Jag är inte så bra på engelska.
Om man gillar Shakespeare eller är nyfiken så kan jag också rekommendera att se filmatiseringen av Hamlet, där man använder sig av orginalmanuset rakt igenom hela filmen. Den är helt otroligt underbar, och allra bäst är som vanligt Kenneth Branagh (som tolkat mycket Shake på film).

Apropå Skellefteå så är det Trästocksfestivalen i helgen. Och som jag förstår det är det ingen mer än jag som vill/kan åka. Så jag vet inte om jag kanske ändå skulle ta bilen och fara dit på fredag kväll och iaf se Svenska akademien, Sveriges kanske gladaste och bästa liveband. Jag får se hur det känns. Jag har trots allt jobbat natten innan. Men det vore hemskt kul, förhoppningsvis ett bra sätt att hamna i gladare humör igen, för en stund. Ev skulle jag kunna åka så att jag även ser Marit Bergman som spelar före (SA börjar inte förrän 0.30). Har aldrig varit något stort fan av henne, men enligt min vän Mia ska hon vara grym live. Så kanske. Eg skulle jag vilja se Andreas Mattson kvällen efter också, mest av nostalgi från min gamla festivalröjartid då jag och Mia brukade stå längst fram och få blåmärken och lyssna på band som hans gamla Popsicle. Men nej, det får nog räcka med fredagen. Om det blir något alls.

Och så väntar jag såklart på Ulrikas inbjudan till spelkväll på Böle.

Inga kommentarer: