torsdag, juli 12, 2007

Soft dag i köksoffan

Vi satt uppe och spelade med min bror till klockan fyra inatt. Men det var trevligt. Steg upp strax före elva idag och känner mig lite seg, men skyller på vädret. Det blir som fuktigt inne i huset av allt regn utanför så jag tror att jag måste masa mig ut och hämta ved och elda lite i järnspisen i köket.

Annars ligger jag mest i kökssoffan och läser en bok jag fått låna av min bokguru Anna. I skuggan av ett brott av Helena Henschen. Det är nån slags verklighetsroman, där hon blandar både det dokumentära med vissa fiktiva inslag, om de så kallade Sydowska morden. Hennes morbror mördade på 30-talet hennes morfar och två tjänsteflickor och sköt sedan sig själv och sin hustru. Ett ganska känt mordfall tydligen, men som jag inte haft koll på tidigare. Har inte kommit så långt, men den känns lovande. Och lite annorlunda än det jag läst ett tag nu. Får nog ge mig på Box 21 en annan gång. Kändes som att jag hade fått nog av trafficking och sexmord ett tag när jag börjat läsa den. Har varit mycket sånt läsande ett tag nu.

Torsdag idag. Om mindre än en vecka börjar jobbet igen. Har absolut ingen lust. Önskar så att jag hittat nåt annat. Träffade en kvinna igår (aspirant på att hyra vårt gårdshus efter att vår nuvarande gäst flyttar till hösten) som är utbildad biolog men som jobbar som personlig assistent. Hon hade också hellre gjort något annat lågavlönat jobb utanför vården, men som hon sa; allt sådant är man överkvalificerad för. Inom vissa delar av vården och inom taxinäringen tycks man aldrig vara för överkvalificerad...

Idag har Samuel haft sin stora debatt i Almedalen. Önskar faktiskt att jag hade varit där och sett det. Han har varit hemskt nervös och jag vet inte om jag har lyckats lugna så mycket. Men igår lät det som att det värsta hade lagt sig. Han har ju fått proffscoachning av Birger så det har säkert gått bra. Ska ringa om ett tag tänker jag.

Inga kommentarer: