onsdag, maj 09, 2007

Syskonkärlek II

Jag blev lite bönhörd eller något igår förresten. Jag fick chansen att träffa min äldre lillebror en stund. Han ringde häromdagen och frågade om jag visste var Vindeln låg... Det visade sig att han fått ett uppdrag via banverket att tillsammans med en annan kille åka från Värnamo i Småland och upp genom landet till några knytpunkter och leverera några slags elskåp. Slutstation skulle vara just Vindeln, som ligger några mil inåt landet från Umeå sett.

Så igår mötte jag och Mattias upp honom och den där andra killen (en mycket trevlig kille vid namn Håkan), gick en sväng runt stan (och insåg att Umeå city faktiskt inte är så mycket att se egentligen kanske..), kvällsfikade och hamnade till slut på Bishop arms. Det var väldigt trevligt och oerhört kul att få träffa honom, om så bara för ca fyra timmar.

Vi lever ju ganska olika liv och är nog också i grunden ganska olika lillebror d.ä och jag. Och jag har verkligen svårt för att inte vara för mycket storasyster och säga till honom hur han borde leva... Jag vet, det är verkligen inte bra, men det är ibland hemskt svårt att stå bredvid och se på. Samtidigt ger han mig verkligen en chans att få se in i vardagen i liv där man väljer annorlunda eller inte ser samma på saker som jag gör. Det är frustrerande att han tycker det är okej att inte ta ut pappaledighet annat än till semester och jul, att han faktiskt inte vet vilken storlek i kläder hans dotter har etc. Det är inte det att han är trångsynt, jag vet inte hur jag ska förklara... Han har bara inte sett eller upptäckt det som jag tycker är fördelarna med ett jämställt samhälle kanske. Till viss del tycker jag ändå att jag når honom. Och att det går framåt. Men det är frustrerande. Han är kanske min allra största politiska utmaning någonsin egentligen.

Men, han är min lillebror och jag älskar honom för evigt oavsett vad han gör och vilka beslut han väljer att ta i sitt liv. Så är det. Det var skönt att få se honom, krama om honom och upptäcka att han faktiskt blivit alltmer vuxen sedan sist. Och vi hade väldigt roligt alla fyra.

By the way upptäckte jag via bartendern på Bishop att det fanns en helt alkoholfri öl som faktiskt smakar öl! Inte helt fel.

Inga kommentarer: