söndag, april 27, 2014

Vårt hem borde vara vår borg

Just nu sitter jag i kökssoffan i köket och funderar på om det fortfarande luktar katturin här eller om jag inbillar mig. När vi kom hem igår kväll anade vi, som så många gånger förr, på damernas beteenden att det varit kattbesök här och att det varit nåt bråk. Den oinbjudna gästen har som special feature att "spraya" omkring sig när den blir trängd/arg/whatnot. Att detta åter hade hänt insåg vi av någon anledning först imorse när vi kom ner i köket. För huga vad här luktade. Sen har vi i omgångar, omlott om varandra, sprungit och torkat och luktat och såpat in golvet i köket. Frågan är om vi fått bort allt. För tillfället inbillar jag mig i vart fall att det luktar lite lite av något... Vi som haft gäster fikandes i det här köket och allt. Huga... Det får bli en vim- och ättiksrunda till ikväll.

Och ja, kattbesöksproblemet har vi alltså inte löst än. Vi brukade lösa det genom att stänga kattluckan när vi inte var hemma samt om nätterna men nu vill de ju gärna kunna gå ut när det är bra väder om dagarna. Funkar inte smärtfritt, kan vi säga. Jag får ändå känslan av att de gaddar ihop sig mer nu och har ett litet övertag. På sikt kanske den ger sig. Det är lite ledsamt att se att de inte är trygga till 100% i sitt eget hem och revir, det vill vi ju förstås att de ska kunna vara. Åtminstone inomhus.

Inga kommentarer: