måndag, april 18, 2011

Linser igen?

Jag funderar på att beställa tid för att prova ut linser igen. Jag har haft glasögon ett tag nu och det trivs jag väl egentligen med ganska mycket, men det finns klart lägen då jag saknar linserna. Ett sånt är när jag kör bil (eller i allmänhet är ute) och solen skiner. Jag skulle kunna skaffa ett par slipade solglasögon förstås, men det känns meckigt. Man vill ju inte ha solisar om man går in någonstans så då måste jag även släpa på ett par vanliga. Jag ser inte riktigt det hända, jag är inte direkt tjejen som alltid släpar på handväska.

Och så hade det förstås varit skönt att slippa peta ut ögonen typ varje gång jag står vid spegeln och sminkar mig. Jag måste gå så nära att utrymmet mellan mig och spegeln nästan blir obefintligt och jag lyckas sällan vinkla pennor och annat så pass att jag inte petar mig i ögonen. Och trots närgångheten är det ändå svårt att se vad och hur jag ska göra. Nu döljs resultatet förvisso bra bakom glasögonen, men ändå.

Så ja, det är en del som talar för linser. Ekonomin talar emot. Och luften på jobbet (vilket var en stark anledning till glasögon till att börja med). Men där får jag väl fortsätta ha glasögon kanske. Sen är bara frågan; endags? månads? dygnet runt? Många val.

1 kommentar:

Iréne JB sa...

Lilla E har bestämt sej för att hon ska ha linser när hon blir större. Nu är hon snart 6 och brottas med samma problem som du: Hur gör man med solglasögon? Förra sommaren bar hon dubbla glasögon eller fuskade. Själv har jag inte så dålig syn så jag byter helt enkelt ut glasögon mor solglasögon utan att släpa med de riktiga. Fast jag har funderat på slipade solglas. Känner inte för linser.