fredag, april 08, 2011

Ge mig mera film!

Jag är däremot väldigt sugen på att grotta ner mig i massa film igen. Känns som det varit lite av den varan sista veckorna. Jag vet dock inte riktigt vad jag vill se. Som tur är har jag lyckats hålla mig från att bläddra för mycket i senaste Empire så jag ser fram emot att gömma mig i den lugna stunder på jobbet i helgen. Säkerligen får jag en hel massa tips där, men finns det fler så bara ös på! (Skippa de djupa, tragiska dramafilmstipsen bara, det är inte alls vad jag har lust på just nu.)

Jag såg f.ö. första Underworld-filmen i veckan. Inte alls tokigt även om det kanske inte var det bästa jag sett. Tänkte se de andra två också innan jag skriver nåt om det. En fjärde film lär visst också vara på gång 2012, enligt imdb.

4 kommentarer:

Johan sa...

Andra Underworld filmen är sevärd, men 3a är en precule som dessutom inte stämmer med vad som sägs i film 1. Men Rhona Mitra ser åtminstonde ut att kunna vara Kate Beckensales mamma, så den rollen sitter rätt bra.

Johan sa...

Ja just det, såg Let me in igår också. Är faktiskt faschinerad av att filmen är i princip identisk med den svenska, till och med filmspråket och stilen är den samma. Det enda som jag kan kritisera direkt är att som alla andra amerikanska filmer så skriver de ut saker på näsan. Relationen mellan Håkan och Eli gör de glasklar istället för att låta den vara osagt, och det innebär också att slutet blir mörkare och för Eli att framstå som "ond". De spelar helt enkelt på att Håkan skulle vara en tidigare Oskar som växt upp. Vilket kan spekuleras, men inte sagt rakt ut i boken och den svenska filmen.

Men helt klart sevärd, måste nog lite så där bittert erkänna att de har lyckats fånga grunden och känslan av den svenska filmen. Den amerikanska känns dessutom mer välgjord tack vare budget.

Sara sa...

Okej, har inte sett de andra Underworld-filmerna än, men det får bli rätt snart. Tycker också att valet av Rhona Mitra var smart. Hon har dessutom ett klurigt utseende som jag gillar.

Let Me In står helt klart högt på önskelistan. Har förstått att den ska vara mer av thriller/skräck än vad den svenska var? Lite mer explicit, och det tycks ju stämma en del med ditt omdöme, eller? Däremot hoppades jag lite att den inte skulle vara helt identisk, även om den tidiga trailern vittnade om motsatsen... Är det verkligen en bra sak?

Johan sa...

Jo den är lite mer skräck, och den hade nästan fått vara lite mer annorlunda. Är väl både bra och dåligt antar jag? Det som är bra är att de respekterat orginal materialet, det dåliga är att det verkligen är en "remake" där de nästan bara bytt ut skådisarna. Till och med han som spelar Håkan känns väldigt mycket som Ragnar i svenska. Vissa scener är så lika att de måste ha stilstuderat kamera och annat från svenska. Samtidigt som det känns att den har högre produktion och är mer välgjord så får man känslan av att den är rätt onödig då orgianlet är så lika...