onsdag, mars 08, 2017

8 mars



Ja, det är ju internationella kvinnodagen idag, men jag ska väl inte påstå att jag har "firat" eller uppmärksammat den riktigt. Jag har hört mycket på radio; idel bekräftelser på hur viktigt det fortfarande är med en sådan dag, både här i 'jämställda' Sverige som i andra delar av världen. Och det är bra att bli påmind. Både om hur långt vi kommit med jämställdheten som de delar där vi har en bit kvar.

Ibland saknar jag engagemanget som tog upp så mycket av min tid tidigare. Det finns ett litet tomrum efter det, även om jag vet att jag steg tillbaka av goda skäl. Jag vet inte om det måste vara just precis detsamma som jag skulle engagera mig i igen, men ibland får jag lust att ta tag i något annat. Det har susat förbi allt från Folkets Bio-medlemskap till nån form av djurrättsengagemang eller nåt mer praktiskt. Men vi får se, först ska jag känna att jag har tiden och orken. 

Hursomhelst är det ganska trevligt att stå lite vid sidan och se och höra engagemang på torget eller rapporterat i radion. Även om det rycker lite i mig att vilja vara en del utav det.

Inga kommentarer: