söndag, april 01, 2012

Självplågargenen visar sig...

Igår gick Högskoleprovet av stapeln i landet. Jag hade faktiskt tänkt göra det, lite för kul men även för att ev på sikt kunna läsa ett par kurser jag blivit lite intresserad av. Men så hade jag dålig koll på anmälningstider så det föll bort (kanske även lite under medvetet pga mitt ogillande av tanken att examineras under en hel dag, den påfrestningen är inget jag saknat direkt). 

Provet ser sedan ett år tillbaka väldigt annorlunda ut, och jag har ingen aning om huruvida det skulle passa mig bättre eller sämre. Jag hade ett hyfsat bästa-resultat på den gamla varianten, ett resultat som alltså inte längre gäller då det gjorde för över fem år sedan. En kompis gjorde i vart fall provet igår och beskrivningen av matte- och statistikdelen (eller den "kvatitativa delen", som det tydligen kallas numera) lät det allt annat än roligt. Fast historiskt sett har det varit just sånt jag haft lättast för, matte var ju lite av min grej under skolåren, av någon outgrundlig anledning. Den delen fanns inte att testa på nättidningarna, men jag testade mig själv i ordförståelse och meningskomplettering och fick 19/20 på den förstnämnda och 18/20 på den andra. Inte så tokigt alltså, bättre än förväntat. Men så var det ju hemma på kammaren och inte i en nervös källarlokal omgiven av främlingar.

Jag kanske skulle skriva in sista anmälningsdag till nästa provtillfälle i kalendern ändå och ta en titt på den där kvantitativa delen...

Inga kommentarer: