måndag, mars 12, 2018

Sov-TV

Jag fick en märklig lust att kolla på Sex and the City (1998) från början igen. Märklig kanske mest för att jag aldrig varit ett jättestort fan av den serien. Jag gillar den och har sett den, framför allt sporadiskt då den gått på tv, flera gånger men nu var det länge sen.

Men den verkar inte streamas på någon av de tjänster som jag betalar för, tråkigt nog. Filmerna finns väl lite här och var men de var ju just inga höjdare.


Jag får väl välja något annat. Jag somnar alltid till en tv-serie jag sett redan. Scrubs, Arrested Development och Friends har alla haft den äran mer än en gång var tidigare. Plus en massa avsnitt av 8 Out of 10 Cats does Countdown, What I Lie to You? och QI på youtube. Det är det som fungerar bäst att somna till; bekanta ljud just så högt att jag precis hör vad som sägs även om jag ligger bortvänd och försöker sova. Mitt sovtrick. Timer på tv:n är helt klart något som jag är skyldig något oändligt med uppskattning för att hen kom på.

Och jo, jag läste det som stod om Friends nyligen. Att många upprörts av de skämt som är med. Tjockisskämt, homoskämt, stereotypa könsrollsskämt osv. Jag tycker också att humorn varierar en del mellan säsonger och avsnitt, och jag har hoppat en del när jag tittat de sista gångerna, men på något sätt är det väl också lite bra att se att för inte alldeles för länge sedan var det så men idag reagerar människor på det? Det har hänt en del. Jag anser nog ändå att man får se saker för den tid de kom ifrån. Annars skulle det vara svårt att tycka om många gamla favorit-filmer och -serier. Och jag hör att det låter som en dålig ursäkt. Såklart finns det en gräns, och det står alla rätt att bestämma var den går. Men det där sunkiga kan ju lära oss något istället.

Inga kommentarer: