söndag, mars 04, 2018

Oscars 2018 - gissningar

Så, om jag ska ge mig på mina årliga gissningar inför nattens Oscargala? Jag har nu sett 20 av alla nominerade filmer. Jag brukar ha som mål att se alla de som har fler än en nominering men där fattas jag i år tre titlar av de totalt 16. Tre filmer som jag gärna sett; Mudbound (4 nomineringar), Call Me by your Name (4 nomineringar) och Coco (2 nomineringar). Men då har jag istället sett några med bara en nominering istället.

Så, då till mina ovanligt dåligt underbyggda gissningar;

Bästa film
Vinner:  Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Borde vinna: vet faktiskt inte, jag tror att jag håller på just den.
Bubblare: Här tippar många The Shape of Water men jag tror nånstans att Billboards vinner både på de plagiatanklagelser som riktats mot Water och på att det är en lättare historia att ta till sig; den tilltalar bredare helt enkelt. Men jag kan ha fel.


Bästa regi
Vinner: Guillermo del Toro
Borde vinna: En liten del av mig vill säga Greta Gerwig, både för att Lady Bird var så väldigt bra men också för att det borde vara på tiden med en kvinnlig regissörsvinst. 
Bubblare: Jordan Peele för Get Out skulle ju vara en liten skojig chock.

Bästa kvinnliga huvudroll
Vinner: Frances McDormand
Borde vinna: Definitivt McDormand, hon är fantastisk alltid.
Bubblare: Alla nominerade gör bra prestationer så inget är omöjligt.

Bästa manliga huvudroll
Vinner: Gary Oldman
Borde vinna: Kanske Daniel Day-Lewis skulle ta hem den även om jag hade ruskigt svårt för Phantom Thread.
Bubblare: Det är Day-Lewis sista film, enligt han själv, så det kan mycket väl bli han som kammar hem det.



Bästa kvinnliga biroll
Vinner: Allison Janney
Borde vinna: Laurie Metcalf
Bubblare: Svårt att säga om det finns nån. Jag tror att Janney är ganska säker här och jag säger väl inget dåligt om det, men jag var inte superimponerad av den filmen i stort medan jag tycker att Metcalf levererade en klockren "vanlig mamma"-roll i Lady Bird. 

Bästa manliga biroll
Vinner: Sam Rockwell
Borde vinna: Rockwell är en värdig vinnare, i en roll som brukar vara tacksam i Oscarssammanhang.
Bubblare: Samma här; alla nominerade gör bra prestationer så allt är möjligt, men baserat på själva rollen så är det nog Rockwell som ger minst pengar tillbaka.

Bästa animerade
Vinner: Coco
Borde vinna: Jag har faktiskt inte sett någon men allt surr tyder på att det är Coco i år som tar hem det.

Bästa foto
Vinner: Blade Runner 2049
Borde vinna: Blade Runner 2049
Bubblare: Helt klart stor möjlighet att Dunkirk snor den, men jag skulle nog bli lite besviken då. Blade Runner var nästan orimligt snygg.


Bästa manus efter förlaga
Vinner: Call Me By Your Name 
Borde vinna: Svårt att säga, jag har inte sett alla i den här kategorin.
Bubblare: Skulle vara The Disaster Artist kanske?

Bästa originalmanus
Vinner: The Shape of Water
Borde vinna: Åh, svårt. Jag gillar alla de nominerade på rätt olika sätt.
Bubblare: Get Out, Lady Bird, Three Billboards..., ja tom The Big Sick är fullt möjliga här (dvs alla nominerade), men The Shape of Water är nog mest "out there" ändå och tar hem det.

Bästa klippning
Vinner: Dunkirk
Borde vinna: Faktum är att det är just en av de saker som imponerade med Dunkirk så jag ställer mig helt bakom min egen gissning...
Bubblare: Baby Driver skulle kunna vara en rimlig utmanare, men inte riktigt trolig.

Bästa kostym
Vinner: Phantom Thread
Borde vinna: Den eller möjligen The Shape of Water
Bubblare: The Shape of Water och Victoria & Abdul är väl rimliga utmanare.


Bästa makeup och hår
Vinner: Darkest Hour
Borde vinna: Darkest Hour, jag kände inte ens igen Gary Oldman bakom all make.
Bubblare: Ingen rimlig, tror jag. 

Bästa scenografi
Vinner: The Shape of Water
Borde vinna: Ja, den borde vinna. Lägenheten var tex fantastisk, som om den vore tecknad nästan.
Bubblare: Tveksamt men det skulle vara Darkest Hour då eller möjligen Blade Runner 2049.

Bästa originalmusik
Vinner: The Shape of Water
Borde vinna: Den borde verkligen vinna, musiken var det som jag var mest hänförd av under filmens gång.
Bubblare: Möjligen möjligen Star Wars: The Last Jedi


Bästa originalsång
Vinner: Remember Me från Coco
Borde vinna: Jag har för dålig koll för att uttala mig egentligen.
Bubblare: Det brukar gå bra för de animerade i den här kategorin så jag tror den står ganska ohotad.

Bästa ljudklipp
Vinner: Dunkirk
Borde vinna: Dunkirk, eller möjligen Baby Driver
Bubblare: Det skulle vara Baby Driver då med sin annorlunda musiksättning.

Bästa ljudmix
Vinner: Dunkirk
Borde vinna: Samma svar som under ljudklipp.
Bubblare: Nu vinner ofta krigsfilmer i sådana här kategorier men Star Wars: The Last Jedi är väl inte helt omöjlig (och värdig) vinnare också.


Bästa visuella effekter
Vinner: Blade Runner 2049
Borde vinna: Svårt att säga, samtliga nominerade har gjort bra ifrån sig på den punkten.
Bubblare: War for the Planet of the Apes.

Bästa utländska film
Vinner: A Fantastic Woman
Borde vinna: Jag har inte sett någon så jag har ingen egen favorit, förutom den lilla gnistan av svensk lojalitet som säger The Square förstås
Bubblare: Vad jag hört så är det ganska jämnt mellan dessa i bettingen så The Square kan absolut stå som vinnare.

Avdelningen för rena tokgissningar innehåller följande kategorier:

Bästa dokumentär
Vinner: Icarus, mest för att det är den enda jag hört talas om bland de nominerade... 

Bästa kortdokumentär
Vinner: Traffic Stop

Bästa animerade kortfilm
Vinner: Dear Basketball

Bästa kortfilm
Vinner: Watu Vote/All of Us

 

Inga kommentarer: