tisdag, mars 06, 2018

Oscars 2018

Så var award season över för den här gången, och det var kanske en av de småtråkigaste åren på ganska länge. Det är ju alltid något särskilt med filmgalorna, om du frågar mig förstås, och alldeles särskilt med Oscargalan, som är lite av en enorm firmafest på tv.

Men i år så var firmafesten lite för trogen sitt manus, lite för städad och de där kollegorna med prickar i protokollet hölls hemma, eller åtminstone utanför bild. Den var inte ens riktigt politisk. Året med #oscarssowhite var betydligt mer så, och bjöd på både mer engagemang och skratt. Som jag minns det.

Jag hade ju gissat på en städad gala, men det blev nog mer så än jag tänkte mig. Till och med öppningsmonologen hölls lite försiktig av Jimmy Kimmel, som gjorde en fullt ut godkänd men föga överraskande insats som kvällens värd. Jag skulle inte säga att det var tråkigt, inte alls, men det tände liksom aldrig till ens då han var i bild.

Väntade vinnare i kvartett

Lika föga överraskande blev själva prisutdelningen. Jag prickade rätt på 20 av 24 kategorier totalt, varav två var vilda chansningar och bästa film blev min andrahandsgissning, The Shape of Water. Jag hade kanske själv hellre sett Three Billboards... som vinnare men jag var inte missnöjd ändå. Båda är bra filmer. Den enda lilla överraskningen var kanske att Jordan Peele tog hem pris för bästa originalmanus (Get Out). Men det var en riktigt kul överraskning då det inte egentligen är en film som kanske klassiskt hamnar på Oscargalans prislista. Vilket i och för sig kan vara lite av en fördom av mig då det faktiskt egentligen är så att Oscars är betydligt bättre på det breda perspektivet än till exempel den svenska motsvarigheten Guldbaggen. Och har ni inte sett Get Out så gör gärna det, den är lite överraskande i sig själv faktiskt.

Jordan Peele

Så ja, lite småputtrig och tillrättalagd gala är väl mitt övergripande omdöme. Även om det var väntat så blev jag väldigt glad för Frances McDormands vinst av bästa kvinnliga huvudroll och hennes tal var lite uppfriskande i sammanhanget.

Lady Bird fick ingen Oscar med sig hem, vilket kanske var lite orättvist, men å andra sidan är jag alldeles övertygad om att vi inte sett det sista från Greta Gerwig i regirollen. Jag hoppas inte det i vart fall. Jag tänker i övrigt försöka se några av de jag inte hann med före galan men som fortfarande känns väldigt intressanta, som Call Me By Your Name tex och Mudbound. Kanske även The Square, Ruben Östlunds bidrag som inte vann i kategorin för bästa icke engelskspråkiga film.

Till nästa år önskar jag mig lite mer drama, lite mindre tillrättalagda tal fler brott mot manus och lite mer udd på det hela. Ny värd? Ja, ge stafettpinnen till Maya Rudolph, Alison Janney, Kristen Bell, Emma Stone eller varför inte Ricky Gervais om vi nu vill elda lite under den nästan iskalla grytan?

Inga kommentarer: