tisdag, juli 12, 2016

Loppisrunda

Igår sken solen bättre än på länge och det passade ju rätt bra då jag hade en inplanerad loppisrunda med goda vänner i kalendern. Ulrika, Anna, Lil'sis och jag tog en tur kring små loppisar i Vännäs. Lite oflyt hade vi till en början då ett par hade måndagsstängt och de flesta andra öppnade först 11 eller tolv; vi var ute ganska tidigt vid 10 då vi tänkte att det skulle vara lagom starttid. Men det blev bra ändå, vi fick åka en stund i början istället och landade lämpligt nog hos Glassbonden för glassfika de luxe.

Banana split hos Glassbonden
Jag hittade just inget särskilt, men å andra sidan var jag inte heller på jakt efter något specifikt. Jag försöker att hålla mig från att bära hem saker som "är fina" såvida jag inte har en tänkt plats eller funktion för det. Vi har rätt mycket prylar som det är, vi skulle egentligen behöva rensa ut lite själva först. Det jag brukar söka på loppisar och auktioner är gamla örngott. Ni vet såna där vita 8ibland med mönsterbård på) i rejält tyg som man stänger med knyten? Jag älskar att sova på såna då de är svala och sköna, dessutom väldigt fina att ha på de översta kuddarna i sängen då den är bäddad. Jag har några stycken, ett par från mormor, som jag använder ofta, men jag hade gärna haft fler. Egentligen skulle jag vilja ha såna gamla lakan också av samma anledning, men det funkar ju som inte i vår 160-säng som har en enda bäddmadrass.

En festplats på ett av loppisställena. Otroligt fint
ställe med tjusig utsikt över kohagar och ängar.
Jag hittade dock honung från bygden (inte på loppis utan på Slöjdarnas hus), några plastlådor jag behöver till trädgården och en charmig bok från 1952 "Den unge medborgaren". Ganska skojig läsning och en bra bild av hur man ansåg att saker skulle förhålla sig på den tiden. Allt är inte alls olikt, men en del.


Vi avslutade vår dag med thaimat i stan och jag hoppas att det blir fler rundor till loppisar i fler vädersträck en annan dag. Det finns ju hur mycket som helst om man vill. Och även om jag inte måste köpa nåt så är det lite mysigt att gå runt och kika.

Inga kommentarer: