måndag, januari 19, 2015

Counting down....

En dryg månad kvar till Oscargalan och nomineringarna släpptes i veckan som gick. Inga stora överraskningar kanske, jag vet att det höjdes på ögonbrynen kring Lego-filmen, men den har jag inte sett än så jag har inte riktigt hängt med i kritiken. 30 filmer har jag på listan över filmer jag skulle vilja ha sett. Då är animerade, kortfilmer, dokumentärer och utländska filmer borträknade. Inte så att jag inte vill se dem också men de är oftast väldigt svåra att få tag i. Animerade är väl enklast av dem, men i övrigt brukar jag faktiskt mestadels gå bet. Det är synd.

Av de 30 har jag hittills sett sju filmer. Några kvar att plöja alltså före den 22 februari. Men det är skojigt, en lite fånig men rolig utmaning jag ger mig själv varje år.

Igår såg vi The Imitation Game (2014) på bio. Den var riktigt bra, även om jag kände till historien om Alan Turing sedan tidigare. Det var faktiskt M som berättade om honom för några år sedan, innan han blev "pardoned" av drottningen julen 2013. En spännande men också ledsam del av vår historia. Jag rekommenderar oavsett filmen och vet du inte så mycket om honom innan så vänta med wiki-sidan tills du sett filmen, det blir nog roligare så. Sen är historien förstås lite strösslad, som brukligt vid en filmatisering. Verkligheten tycks aldrig vara spännande nog. Men jag tror att den över lag håller en ganska korrekt linje faktiskt.
Benedict Cumberbatch var fantastisk som Turing förstås, men jag tror trots det att det blir Eddie Redmayne som plockar hem statyetten i februari. Säkerligen välförtjänt, men för en roll som är ett sånt där typiskt Oscar-vinnande kort. The Theory of Everything (2014) har premiär i slutet av januari och lär vara värd ett biobesök.

Inga kommentarer: