fredag, juli 07, 2017

Rabarberkaka som blomma?

Ikväll har jag bakat, vilket förvånade mig själv lite. Jag var nämligen rätt slut redan då jag kom hem så jag trodde kanske inte att jag skulle fullfölja den planen. Jag hade planerat att försöka få flexa hem lite tidigare men då det var än rörigare på kontoret idag än tidigare i veckan (hela veckan har varit sån, typiskt sommarstrul som dykt upp då chefer gått på semester) så blev jag kvar tom en timme efter att jag skulle ha slutat nästan.

Men jag utfodrade alla katter, släppte ut de tre stora (Alice blev ofantligt glad över att få gå ut, så tydligt att hon känt sig instängd tidigare, hurra för p-piller som tillfällig lösning!), gjorde en sallad till middag och åt den framför ett avsnitt av House of Cards (så tråkig säsong btw). Sen gick jag ut och plockade med mig rabarber in och började baka.

Jag följde ett recept som min kollega bakat efter då hon bjöd på fika nyligt. Supergott trots glutenfritt. Så jag gjorde en plåt med glutenfri rabarberkaka och en på vanligt mjöl. Jag hade så mycket rabarber (hälften är kvar) att det var lika väl att göra av med en del. Tänker att jag kan frysa in lite kakor så jag har ifall jag får oväntat besök eller nåt.

För en gångs skull blev det jag bakade bra dessutom. Den glutenfria kanske tom bättre än den andra. Väldigt gott! Jag följde receptet som finns på Jenny Matblogg, och för att få den glutenfri bytte jag bara ut mjölmängden mot glutenfri motsvarighet.

Ursprungliga tanken var att jag skulle baka för att ha med mig till en Loppispremiär imorgon. Min finvän Ulrika har äntligen kunnat uppfylla en av sina drömmar och öppnar loppis imorgon i sitt hem i Hörnefors. Så istället för en lycka-till-blomma tänkte jag ta med mig en kaka. Kanske konstigt? Ja, vi får se hur jag gör. Ska bli kul att fara dit.

Inga kommentarer: