onsdag, augusti 24, 2016

The Night Manager

En mitt-i-veckan-trött Sara ska väl lyckas få ur sig ett tv-serietips i skriven form åtminstone. Just nu visar TV4 The Night Manager (2016), en brittisk spionserie baserad på John le Carrés roman, regisserad av fantastiska Susanne Bier.


Jag såg serien i sin helhet alldeles nyligen och som jag minns det tog det nåt avsnitt innan jag riktigt kände mig fast men därefter så steg bara spänningen och jag hade knappt någon nagel kvar när seriens sista scen visades på skärmen. I huvudrollen, som en brittisk ex-soldat som via sitt arbete som nattportier på ett hotell i Kairo hamnar i ett läge där vill hämnas en för honom kvinnas brutala död och sätta åt en illegal vapenhandlare ser vi Tom Hiddleston. Han gör rollen med den äran och trots sitt som alltid ganska uttryckslösa ansikte förmedlar han hög nivå av spänning och gör en spännande typ av 'rättskaffens' person som med livet som insats ger sig in i det hela. Som vapenhandlaren Roper ser vi Hugh Laurie, som åtminstone jag inte sett i så väldigt mycket utöver sina roller som Blackadder och House M.D (av vilka jag sett mer av den förstnämnda). Elizabeth Debicki gör rollen som hans hustru Jeb och nämnas bör dessutom Olivia Coleman som den höga underrättelseagenten Angela Burr. Hennes roll påminner förvisso lite om den hon gör i Broadchurch men det är helt okej för hon gör det väldigt bra. Ska jag ge ett betyg så blir det kanske en svag 4/5.

Serien har visats den här veckan på TV4 och finns på deras playtjänst ett tag till, gissar jag. Inte missa!

Inga kommentarer: