söndag, september 06, 2015

Retromarknad

Det var dags för den numera årliga retromarknaden i Umeå idag. Jag tog med mig Lil'sis och for dit. Vi ställde oss i kö ca 15 minuter före utsatt starttid (vis av förra året) men hamnade ändå så långt bak att vi knappt såg entrén ens. När det kanske var ett 30-40-tal framför oss fick vi veta att de redan släppt in drygt 700 personer och att de skulle börja stoppa folk i dörren vid 1000 och invänta att de första gick ut igen. Så lite flyt alltså.

Från vk.se 
Väl där inne var det förstås smockat med folk, inte riktigt min miljö, med andra ord. Jag fick också lite yrselkänningar en bit in och såg till att ha syrran nära till hands då vi nästan fick knuffa oss fram (barnvagnar som tar upp nästan hela utrymmet framför ett bord och människor som går åt 'fel' håll; don't get me started...) för att ens komma nära borden där det såldes loppissaker av alla möjliga slag. Eller, mycket var nog ganska lika egentligen. Retrotrenden har som blivit ganska enahanda, har den inte?

Hursom, just som vi skulle ge upp en stund för att fika så såg jag mellan alla människor ett par tallrikar av det slag jag just kommit på är de som jag vill ha. Lite teckenspråk till syrran och snabbt var hon där (min lilla vessla när hon så vill...) och snart hade jag dem i min hand. Jättefina exemplar och precis vad jag hade tänkt kunna betala för dem, 200:- för två.
Det blev också det enda vi fick med oss ut från marknaden. Lil'sis hittade just inget och de lampor jag tittade på var mestadels alldeles för högt prissatta för min smak. Men nånting blev det!

Jag trillade på bilder på tallriken "Stina" (Gefle) på Tradera i veckan och blev lite nykär. Jag vet att jag velat ha dem tidigare, för flera år sen, men sen föll det i glömska igen. Jag har fått för mig att min mormor och morfar hade såna när jag var liten, men jag är inte säker. Jag ska kolla med mamma om det stämmer. Fina är de och nu hoppas jag att jag ska få ihop ett gäng. Fyra assietter har jag budat hem på Tradera och tillsammans med de här två mattallrikarna är jag en bit på väg i vart fall.

Inga kommentarer: