söndag, november 08, 2015

Mad Men maraton

Nästan fem säsonger Mad Men på ganska precis tre veckor är antagligen mer än det är tänkt. Jag inbillar mig att jag blir lite sänkt utav det, men det kan ju likväl vara verkligheten som gör sitt för den delen. De första tre säsongerna tyckte jag det var okej, jag fastnade i det och tyckte det var bra, bara inte fantastiskt. Det som saknades var en person att tycka om, att heja på, om man så vill. Jag gillar att personporträtten är mer realistiska än vanligt, att de alla är nyanserade med usla sidor såväl som charmiga (de flesta i vart fall), men på riktigt fanns där ingen som jag egentligen skulle tyckt om ifall jag mött dem på riktigt.

Säsong fyra kändes som en transportsträcka. Som nåt slags tråkig dimma där alla verkade mest olyckliga, med en kraftig svängning i sista avsnittet. Säsong fem har ryckt upp serien lite och åter gjort den intressant, och nu finns det nog ett par personligheter jag faktiskt gillar. Don Drapers knappt tonåriga dotter till exempel, och hans tredje fru Megan, som är klipskare än han förtjänar nästan. Sen märkte jag under säsongen (fyra?) då Joan med det fantastiska håret inte längre var med så mycket, att jag faktiskt saknade henne en massa. Nu är hon åter och det gav en känsla av att familjen var samlad igen. Så jag gillar nog henne rätt mycket. Hon är stommen i hela företaget utan att någon egentligen verkar fatta det.

Kläderna och inredningen är ett stycke i sig i serien. Fantastiska saker har de på sig och det får mig att önska mig smal på 60-talet. Männens kläder är väl inte riktigt lika roliga men ibland dyker det upp rätt kul saker även där. Jag älskar den nedsänkta sittdelen i Drapers vardagsrum och av någon anledning får deras lägenhet mig att tänka på farmor och farfars hem när jag var riktigt liten. Jag tror att min farmor hade en hel del trendiga saker från 60- och 70-talen. Det där kantiga, bruna i en blandning av mörkt trä och plast. Läckert på nåt vis.



Jag borde kanske ta en paus ett tag, men det är en praktisk serie att se när man pysslar med annat. Bra att pausa med och stundtals funkar den gott att ha på under tiden till och med.

Inga kommentarer: