söndag, november 29, 2015

Variant på lussebak

Ja och så har jag bakat också förstås. Jag är inte särskilt förtjust i lussekatter, då ska de vara ganska väldigt nybakade men jag ledsnar ändå oftast redan efter en halv. De senaste åren har jag gjort 'vanliga' bullar med saffran i degen och med mandelmassa- eller vaniljfyllning men i år gav jag mig på nåt annat. Jag tänkte från början att det nog inte skulle bli som på receptets fina bild men helt tokigt blev det ändå inte.


Saffransbullar med fyllning av vaniljkräm. Receptet (och de snäppet finare bullbilderna) hittar du här och jag ska väl på en gång erkänna att jag inte gjorde egen vaniljkräm. Det kändes framför allt lite slösaktigt med alla äggvitor som jag inte visste vad jag skulle göra av och så kändes det mycket nog att göra allt det andra. 

Jag gjorde mina bullar lite för stora till att börja med och började göra om dem och strula på en stund. Men det gick över förväntan att spritsa in krämen i dem när jag väl bestämt en storlek. Lite smidigare hade det säkert gått att göra det, nu blev det lite av ett hål uppe i dem, men det gjorde inte så mycket. Sen hade jag lite svårt att sockra dem eftersom de skulle penslas i smält smör och doppas i stort sett direkt från ugnen i socker. Det blev för varmt för mina fingrar och bullarna var alldeles luftiga och svåra att greppa då de kom direkt från ugnen. Nevermind, godkända blev de!


Så nu har jag en hel hög med bullar jag inte vet vart jag ska göra av riktigt. Jag har så liten frys i Smegkylen (två hyllor bara) och där ryms de inte och just nu halvstormar och regnar det så jag har ingen lust att vandra ut till förrådet i mörkret och lägga dem i frysen där. Det får bli imorgon det. Den översta minsta burken på bilden ska iallafall till syrran imorgon och den i påsen på toppen lär vara borta innan kvällen är över...

Inga kommentarer: